Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

Jak wykorzystać wiadomości tekstowe w komunikacji z pacjentami

Autor: Ania Fudali | sie 08, 2024

SMSy uważa się za technologię nieco już zapomnianą, zepchniętą na dalszy plan przez technologie internetowe. Tymczasem to wciąż bardzo skuteczna metoda komunikacji, która znakomicie nadaje się do promowania gabinetu lekarskiego i skutecznej komunikacji z pacjentami.

Dlaczego SMSy to świetny sposób komunikacji z pacjentami?

 

Pierwszą, oczywistą zaletą kampanii SMSowych jest więc ogromny zasięg - możemy śmiało założyć, że dziewięciu na dziesięciu naszych pacjentów korzysta z telefonu komórkowego i odczyta komunikat wysłany przy pomocy wiadomości tekstowej. Również osoby starsze, które niekoniecznie aktywnie korzystają z Internetu, zwykle mają komórki.

Praktycznie każdy Polak ma w kieszeni telefon komórkowy. Telefonia mobilna wyparła tę stacjonarną -  badanie UKE przeprowadzone w 2023 roku podaje, że statystycznie na jednego Polaka przepada 1,48 numeru. Jednocześnie z tradycyjnej telefonii stacjonarnej w tym samym korzystało jedynie 7% badanych.

Pacjenci...lubią dostawać SMSy

TheIntake zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji, zdecydowanym faworytem jest SMS. 66% dla potwierdzenia wizyty, 59% dla umówienia kolejnego terminu.

Co więcej, to właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.

Oto 5 porad, w jakich sytuacjach możesz wykorzystać wiadomości tekstowe w komunikacji z pacjentami.

1. Dotrzyj do zapominalskich!

SMSy doskonale nadają się do przypominania o terminach wizyt. Jak pokazują statystyki serwisu ZnanyLekarz.pl, proste wysłanie przypomnienia w formie wiadomości tekstowej redukuje nawet o 65% tzw. no-shows - czyli znane każdemu lekarzowi sytuacje, w których pacjent nie przychodzi na wizytę, ale też nie odwołuje jej zawczasu. W natłoku codziennych zajęć łatwo zapomnieć o wizycie, to jasne - ale w interesie lekarza leży przypomnienie o niej pacjentowi. SMS ma tę przewagę nad mailem, że przeczyta go niemal każdy, a nad rozmową telefoniczną - że jest znacznie tańszy; nie każdy ma też czas i możliwość, aby odebrać telefon od lekarza. 

2. Przypomnienia, potwierdzenia

Przy pomocy SMSów wygodnie poinformujesz pacjenta o przesunięciach lub zwolnieniu się terminów wizyt. Dzięki temu masz możliwość sprawnego zapełnienia ewentualnych “okienek” w grafiku - wielu pacjentów chętnie przyjdzie na wizytę wcześniej. A nawet jeśli nie będą mieć możliwości, docenią zainteresowanie ze strony lekarza. Wiadomością tekstową możesz też wysłać potwierdzenie umówienia wizyty, przypomnienie o wizycie kontrolnej czy np. informację o czekających na odbiór wynikach badania.

3. A gdyby… życzyć zdrowia?

SMSy to także wygodne narzędzie do informowania pacjentów o wprowadzeniu nowych usług lub zmian w cenniku - ważne, aby wiadomości utrzymane były w neutralnym tonie, niesprawiającym wrażenia reklamy. Warto też zachować umiar i nie zasypywać pacjentów lawiną wiadomości. SMSowy spam bywa bardzo irytujący - wie to chyba każdy, kto kilka razy dziennie odbierał wiadomości od operatora sieci telefonicznej... Bardzo miłym gestem może być wysłanie pacjentowi SMSa z życzeniami w dniu urodzin. To coraz częstsza praktyka, zwłaszcza na Zachodzie.

4. Zaproś na badania - rola SMSa w profilaktyce

Krótkie wiadomości tekstowe to świetny nośnik dla wszelkiej maści kampanii. Wykorzystaj je, aby przypomnieć o badaniach okresowych, czy akcjach specjalnych, jak np. Różowy październik, czy Miesiąc Walki z Męskim Rakiem.

Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjentami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.

Potrzebujesz inspiracji do komunikacji z pacjentami?

Zobacz Kalendarz dni związanych ze zdrowiem. Kalendarz świąt i okazji dla branży medycznej rozwiąże twoje problemy związane z pomysłami na okolicznościowe SMSy, którymi aktywizujesz pacjentów, posty w social mediach, czy  inspiracjami, jak pozyskać nowych pacjentów z pomocą ciekawych dla nich treści.

Pobierz bezpłatnie

5. Proś pacjentów o opinie

Opinie to decydujący czynnik w wyborze lekarza i specjalisty - aż 63% pacjentów stawia je na pierwszym miejscu. Jednak dla większości lekarzy i specjalistów proszenie o opinie jest dość kłopotliwe. A do tego indywidualne wysyłanie zapytań, czy dzwonienie z ankietą jest po prostu czasochłonne. Dlatego w ZnanyLekarz mamy i opcję kampanii SMS. Są one integralną częścią oprogramowania medycznego ZnanyLekarz.

Za pomocą SMSów pacjenci są też informowani o zmianach dotyczących terminów przyjęć, które wprowadzasz w kalendarzu wizyt. Otrzymują także potwierdzenia umówienia wizyty i przypomnienia o zbliżającym się terminie. Korzystając ze ZnanyLekarz dla profesjonalistów (w skrócie ZnanyLekarz PRO), po wizycie możesz automatycznie wysłać SMS z prośbą o pinię. Co więcej, dzięki integracji z portalem ZnanyLekarz.pl dla pacjentów, taka opinia, już po moderacji trafi na Twój profil. Proste? A do tego - jakie wygodne :)

🔖Przeczytaj też: 8 zasad moderacji opinii o lekarzach w ZnanyLekarz.pl