SMSy uważa się za technologię nieco już zapomnianą, zepchniętą na dalszy plan przez technologie internetowe. Tymczasem to wciąż bardzo skuteczna metoda komunikacji, która znakomicie nadaje się do promowania gabinetu lekarskiego i skutecznej komunikacji z pacjentami.
Pierwszą, oczywistą zaletą kampanii SMSowych jest więc ogromny zasięg - możemy śmiało założyć, że dziewięciu na dziesięciu naszych pacjentów korzysta z telefonu komórkowego i odczyta komunikat wysłany przy pomocy wiadomości tekstowej. Również osoby starsze, które niekoniecznie aktywnie korzystają z Internetu, zwykle mają komórki.
Praktycznie każdy Polak ma w kieszeni telefon komórkowy. Telefonia mobilna wyparła tę stacjonarną - badanie UKE przeprowadzone w 2023 roku podaje, że statystycznie na jednego Polaka przepada 1,48 numeru. Jednocześnie z tradycyjnej telefonii stacjonarnej w tym samym korzystało jedynie 7% badanych.
TheIntake zapytał pacjentów, jaką formę komunikacji z lekarzami preferują. Niezależnie od powodu komunikacji, zdecydowanym faworytem jest SMS. 66% dla potwierdzenia wizyty, 59% dla umówienia kolejnego terminu.
Co więcej, to właśnie SMSy mają największą skuteczność - odbiera i czyta je aż 98% ankietowanych, podczas, gdy e-maile - jedynie 20% pacjentów.
Oto 5 porad, w jakich sytuacjach możesz wykorzystać wiadomości tekstowe w komunikacji z pacjentami.
SMSy doskonale nadają się do przypominania o terminach wizyt. Jak pokazują statystyki serwisu ZnanyLekarz.pl, proste wysłanie przypomnienia w formie wiadomości tekstowej redukuje nawet o 65% tzw. no-shows - czyli znane każdemu lekarzowi sytuacje, w których pacjent nie przychodzi na wizytę, ale też nie odwołuje jej zawczasu. W natłoku codziennych zajęć łatwo zapomnieć o wizycie, to jasne - ale w interesie lekarza leży przypomnienie o niej pacjentowi. SMS ma tę przewagę nad mailem, że przeczyta go niemal każdy, a nad rozmową telefoniczną - że jest znacznie tańszy; nie każdy ma też czas i możliwość, aby odebrać telefon od lekarza.
Przy pomocy SMSów wygodnie poinformujesz pacjenta o przesunięciach lub zwolnieniu się terminów wizyt. Dzięki temu masz możliwość sprawnego zapełnienia ewentualnych “okienek” w grafiku - wielu pacjentów chętnie przyjdzie na wizytę wcześniej. A nawet jeśli nie będą mieć możliwości, docenią zainteresowanie ze strony lekarza. Wiadomością tekstową możesz też wysłać potwierdzenie umówienia wizyty, przypomnienie o wizycie kontrolnej czy np. informację o czekających na odbiór wynikach badania.
SMSy to także wygodne narzędzie do informowania pacjentów o wprowadzeniu nowych usług lub zmian w cenniku - ważne, aby wiadomości utrzymane były w neutralnym tonie, niesprawiającym wrażenia reklamy. Warto też zachować umiar i nie zasypywać pacjentów lawiną wiadomości. SMSowy spam bywa bardzo irytujący - wie to chyba każdy, kto kilka razy dziennie odbierał wiadomości od operatora sieci telefonicznej... Bardzo miłym gestem może być wysłanie pacjentowi SMSa z życzeniami w dniu urodzin. To coraz częstsza praktyka, zwłaszcza na Zachodzie.
Krótkie wiadomości tekstowe to świetny nośnik dla wszelkiej maści kampanii. Wykorzystaj je, aby przypomnieć o badaniach okresowych, czy akcjach specjalnych, jak np. Różowy październik, czy Miesiąc Walki z Męskim Rakiem.
Kampanie SMS to świetny sposób, aby “być w kontakcie” z pacjentami. Szczególnie tymi, na których pozyskanie już poświęciłeś swój czas i pracę. Oraz na to, aby poczuli się oni naprawdę zaopiekowani - nie tylko podczas samej wizyty.
Potrzebujesz inspiracji do komunikacji z pacjentami?
Zobacz Kalendarz dni związanych ze zdrowiem. Kalendarz świąt i okazji dla branży medycznej rozwiąże twoje problemy związane z pomysłami na okolicznościowe SMSy, którymi aktywizujesz pacjentów, posty w social mediach, czy inspiracjami, jak pozyskać nowych pacjentów z pomocą ciekawych dla nich treści.
Pobierz bezpłatnieOpinie to decydujący czynnik w wyborze lekarza i specjalisty - aż 63% pacjentów stawia je na pierwszym miejscu. Jednak dla większości lekarzy i specjalistów proszenie o opinie jest dość kłopotliwe. A do tego indywidualne wysyłanie zapytań, czy dzwonienie z ankietą jest po prostu czasochłonne. Dlatego w ZnanyLekarz mamy i opcję kampanii SMS. Są one integralną częścią oprogramowania medycznego ZnanyLekarz.
Za pomocą SMSów pacjenci są też informowani o zmianach dotyczących terminów przyjęć, które wprowadzasz w kalendarzu wizyt. Otrzymują także potwierdzenia umówienia wizyty i przypomnienia o zbliżającym się terminie. Korzystając ze ZnanyLekarz dla profesjonalistów (w skrócie ZnanyLekarz PRO), po wizycie możesz automatycznie wysłać SMS z prośbą o pinię. Co więcej, dzięki integracji z portalem ZnanyLekarz.pl dla pacjentów, taka opinia, już po moderacji trafi na Twój profil. Proste? A do tego - jakie wygodne :)
🔖Przeczytaj też: 8 zasad moderacji opinii o lekarzach w ZnanyLekarz.pl