lip 28, 2023

SEM dla lekarzy: 3 sposoby budowania widoczności w Internecie

Jeśli jesteś specjalistą, któremu zależy na umawianiu wizyt przez pacjentów, musisz być dobrze widoczny w Internecie. Mówiąc wprost: wysoka widoczność w wynikach wyszukiwania to średnio o 60% więcej odwiedzin strony dziennie. A stąd już prosta droga do efektywnego pozyskiwania pacjentów.

Widoczność w sieci - daj się znaleźć pacjentom

Widoczność w wyszukiwarkach jest bardzo ważnym elementem budowania obecności lekarza w Internecie. Pacjenci, szukając lekarza, zazwyczaj korzystają z wyszukiwarki Google. Wpisują w okno wyszukiwania imię i nazwisko (jeśli znają lekarza) albo specjalizację czy rodzaj usługi oraz miasto (jeśli nie znają konkretnego specjalisty). Przykład poniżej.

Widoczność w sieci - daj się znaleźć pacjentom

 

Co dzieje się dalej? Spójrzmy na wyniki.

Najpierw pojawiają się wyniki reklam (Google Ads, oznaczone na powyższym brazie jako “Sponsored”), następnie zestawienie specjalistów na ZnanyLekarz.pl, a dalej - mapa z zaznaczonymi miejscami. W dalszej kolejności widoczne są najczęściej zadawane pytania, a dopiero po nich - wysoko wypozycjonowane strony własne. 

Jak zatem pojawić się na liście wyników wyszukiwania, innymi słowy: zbudować widoczność w Internecie?

Zgłębiając temat budowania widoczności w Internecie często spotkasz się z pojęciami "frazy kluczowe", "SEM" i "SEO". Zanim przejdziemy dalej, pokrótce wyjaśnię ich znaczenie.

SEM dla lekarzy - podstawowe pojęcia

“Tajemnicze” frazy kluczowe to nic innego, jak słowa, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, a na które chcesz zyskać widoczność. Przykładowo: dermatolog dziecięcy, leczenie chorób skóry. 


Mianem SEO (ang. Search Engine Optimization) określa się szereg działań optymalizacyjnych, dzięki którym ma wzrosnąć widoczność, przeważnie strony, w wynikach wyszukiwania. 
Co ważne, SEO dotyczy tzw. wyników organicznych, czyli niepłatnych (w odróżnieniu od PPC, które jest reklamą płatną - kupuje się wysoką pozycję na liście wyników, ale odnośnik do strony jest oznaczony jako reklama). 

Podsumowując: SEO + PPC = SEM, czyli Search Engine Marketing.

Oto 3 główne ścieżki na to, jak wypracować widoczność lekarza /specjalisty w Internecie

1. Budowa widoczności dzięki własnej stronie i SEO

W telegraficznym skrócie: posiadasz (lub zlecasz stworzenie) strony gabinetu / specjalisty i dbasz o to, aby była optymalizowana pod kątem wyników wyszukiwania  (SEO). Możesz te działania wykonywać samodzielne, wykorzystać gotowe szablony stron lub zlecić proces częściowo albo nawet w całości.

🔖 Niezależnie od rozwiązania, które wybierzesz, garść przydatnych porad związanych z budowaniem widoczności w Internecie w oparciu o własną stronę i działania SEO znajdziesz w poradniku Widoczność w Internecie. Jak ją wypracować. Opracowanie zawiera praktycznie informacje, o tym, jakie czynniki wpływają na to, że dana strona wyświetli się wynikach wyszukiwania i instrukcje jak o nie zadbać.

Niestety, często zdarza się, że mimo dużego nakładu pracy na optymalizację strony internetowej, widoczność nie jest zadowalająca. Warto pamiętać, że inni lekarze również dążą do pokazania się pacjentom w Internecie - tylko kilka miejsc jest na szczycie wyników wyszukiwania, a chętnych jest bardzo wielu. Aby zwiększyć swoje szanse, warto rozważyć skorzystanie z reklam Google Ads.

2. Budowa widoczności dzięki Google Ads

Reklama Google Ads to płatna reklama w wyszukiwarce Google i na stronach, które współpracują z Google. Reklama może mieć postać tekstową, graficzną albo video. Najpopularniejszą formą są reklamy tekstowe. Bloki reklamowe Google Ads pojawiają się zazwyczaj na górze listy wyników wyszukiwarki Google (oznaczone są hasłem “Sponsored”). Przykład poniżej.

Budowa widoczności dzięki Google Ads

 

Zalety reklamy Google Ads to przede wszystkim możliwość dotarcia z przekazem promocyjnym bezpośrednio do osób zainteresowanych danym zabiegiem / konsultacją / badaniem, ułatwienie zarezerwowania wizyty, co z kolei realnie wpływa na zwiększenie dochodu gabinetu, czy placówki medycznej. 

🔖 Jak dobrać słowa kluczowe i monitorować efekty piszemy w rozdziale “O czym pamiętać planując kampanię Google Ads” poradnika Widoczność w Internecie. Jak ją wypracować.  Możesz w tym zakresie skorzystać z dedykowanej usługi Media360, którą znajdziesz w ofercie ZnanyLekarz. Specjaliści z wieloletnim doświadczeniem przygotują całą kampanię za Ciebie. 

 

Planując zaawansowane kampanie reklamowe w Google samodzielnie, trzeba jednak liczyć się z dużym zaangażowaniem czasu m.in. na pozyskanie wiedzy i przygotowanie. 
Korzystanie z usług specjalistów oznacza dodatkowe koszty. Jednak nie muszą one być duże. Wręcz przeciwnie. Pamiętaj, że płatne reklamy robi się po to, aby “na koniec dnia” przyniosły więcej dochodu, niż wygenerowały kosztów i służą przede wszystkim do poprawy prosperowania biznesu.

Warto również pamiętać, że wyniki oznaczone jako "Reklama" mogą budzić mniejsze zaufanie u pacjentów. Niektórzy z nich omijają linki sponsorowane i bardziej preferują kliknięcie na strony z naturalnymi wynikami wyszukiwania. Być może lepszym pomysłem będzie więc promocja w tych serwisach, które w naturalny sposób zapewnią wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jak na przykład serwis ZnanyLekarz.pl. 

3. Budowanie widoczności dzięki profilowi specjalisty w ZnanyLekarz.pl

90% osób poszukiwania lekarza zaczyna od Internetu. 64% wpisuje bezpośrednio nazwę lekarza lub kliniki lub kombinację specjalizacji i miasta. Jeśli Cię tam nie ma, skąd potencjalni pacjenci mogą wiedzieć, że w ogóle można się do Ciebie zarejestrować?

Lepsza widoczność to pierwszy i obowiązkowy krok do rozwoju. Ponieważ ZnanyLekarz zawsze pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania Google (na screenie z przykładem reklamy Google Ads w branży medycznej, wyniki ze ZnanyLekarz są na samym szczycie wyników organicznych, czyli niepłatnych), pojawi się tam również Twój profil.


Profil na ZnanyLekarz.pl jest Twoją wizytówką, którą zobaczą osoby poszukujące specjalisty. Pamiętaj o tym, że aby w pełni wykorzystać możliwości portalu i dobrze zaprezentować się potencjalnym pacjentom, warto również zadbać o uzupełnienie i przejrzystość profilu. Informacje jak zrobić to efektywnie, znajdziesz w poradniku: 6 kroków do skutecznego profilu w ZnanyLekarz.pl

🔖 Serwis ZnanyLekarz.pl jest bardzo dobrze pozycjonowany w Google, co już wiesz. Dzięki temu pacjenci, którzy wyszukują Twoje nazwisko, szybko trafią na Twój profil. Tutaj możesz łatwo sprawić, że trafią właśnie do Twojego gabinetu. Wykorzystując funkcjonalności ZnanyLekarz ułatwisz im natychmiastowe umówienie wizyty - udostępniając internetowy kalendarz wizyt oraz rejestrację online

 

Dodatkowo, dla specjalistów, którym zależy na najlepszej widoczności w serwisie ZnanyLekarz.pl, przygotowaliśmy dedykowaną usługę - Profil Wyróżniony, dzięki której zyskasz TOP pozycje w wyszukiwarce serwisu i lepsza widoczność. Wyróżnia ona profil graficzną ramką oraz zapewnia jedno z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania dla danej kategorii i miasta.

First Class- zyskaj TOP pozycje w wyszukiwarce serwisu i lepszą widoczność

SEM dla lekarzy: 3 sposoby budowania widoczności - podsumowanie

Pierwszym krokiem do zbudowania trwałej konstrukcji jest zawsze dobranie odpowiednich narzędzi. Mamy nadzieję, że wiedza o mechanizmach SEO, zasadach prowadzenia kampanii Google Ads i dobrych praktykach prowadzenia profilu w ZnanyLekarz.pl, przełoży się na wypracowanie dobrej widoczności online, dzięki której pacjenci szybko i sprawnie znajdą Twój gabinet.

 

Chcesz wiedzieć więcej o SEM dla lekarzy?  📖 Pobierz bezpłatny e-book "Widoczność w Internecie. Jak ją wypracować?" 👇

Poznaj sekrety widoczności w Internecie dla lekarzy i specjalistów