Legalna promocja usług medycznych w Internecie
Promocja usług medycznych w Internecie stała się kluczowym narzędziem dla lekarzy i placówek medycznych. Sprawdź, jak sprawić aby była skuteczna i zgodna z prawem.
Promocja w branży medycznej, to jedno z głównych źródeł pozyskiwania pacjentów. Dzięki niej można w łatwy sposób trafić do szerokiego grona odbiorców oraz wyróżnić się na rynku. A ten niezmiennie rośnie. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, na koniec 2022 roku: w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej działalność prowadziło 23,5 tys. przychodni oraz 3,2 tys. lekarskich i stomatologicznych świadczących usługi w ramach środków publicznych. Wzrosła także liczba udzielonych porad lekarskich i stomatologicznych, wynosząc odpowiednio: 312,3 mln i 34,9 mln.
Legalna promocja usług medycznych, czyli...co?
Reklama w branży medycznej jest zabroniona, jednak sam marketing medyczny jest jak najbardziej legalny. Jak skutecznie promować placówkę lub gabinet lekarski? Warto zacząć od tego, jakie działania będą uważane za reklamę, a jakie za informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, które są dozwolone. Ustawa nie wskazuje jasno, czym jest reklama, musimy zatem sięgnąć do innych wiarygodnych źródeł.
Analizując różne definicje reklamy i zapisy z ustawy o działalności leczniczej, można stwierdzić, że reklama w branży medycznej to każde płatne działanie zachęcające do korzystania z usług konkretnej placówki, ukierunkowane na zwiększenie liczby pacjentów i realizowanych świadczeń medycznych, a w rezultacie na zwiększenie przychodów podmiotu. Promocja z kolei jest pojęciem szerszym i obejmuje również działania z zakresu komunikacji, jak publikowanie informacji, aktualności, opinii, czy innych treści interesujących pacjentów i pomagających im w podjęciu decyzji o wyborze konkretnego specjalisty, czy placówki.
Marketing medyczny w Internecie to proces poszukiwania najlepszych dróg dotarcia do świadomości pacjentów. Najprościej ujmując: bądź tam, gdzie Twoi potencjalni (i obecni) pacjenci poszukują interesujących ich informacji.
Jak wyróżnić się i promować legalnie na rynku usług medycznych, aby skutecznie docierać do pacjentów?
Buduj widoczność i wizerunek w Internecie. Do dyspozycji masz szereg legalnych działań i narzędzi, zarówno bezpłatnych, jak i płatnych, które pomogą Ci rozwinąć praktykę lub placówkę medyczną.
Zebraliśmy je dla Ciebie w praktyczną listę z przydatnymi linkami - możesz je pobrać na stronie Widoczność i wizerunek w Internecie - poradnik SEM dla branży opieki medycznej.
Poniżej omówienie kilku najważniejszych narzędzi z listy.👇
Profil na ZnanyLekarz jako element skutecznej promocji
Profil na ZnanyLekarz to jedno z najważniejszych narzędzi promocji dla lekarzy i placówek medycznych w Polsce. Dzięki niemu specjaliści mogą dotrzeć do szerokiego grona pacjentów, którzy poszukują informacji o lekarzach i usługach medycznych. ZnanyLekarz.pl to najczęściej pojawiający się wynik dla różnych zapytań w wyszukiwarce Google. Dlatego, aby zadbać o swoją widoczność w sieci i skutecznie docierać do pacjentów - stwórz skuteczny profil w ZnanyLekarz.pl. Pokażemy Ci, jak to zrobić.
Dopiero zaczynasz i chcesz zacząć budować widoczność oraz pozyskać pacjentów? Albo chcesz wyróżnić się na tle konkurencji? A może masz już pozycję i rozpoznawalność, i najbardziej zależy Ci na optymalizacji komunikacji z pacjentami? Niezależnie od specjalizacji, czy “cyklu życia’ na którym jest twój biznes, ZnanyLekarz pomoże Ci osiągnąć założone cele.
Profil na ZnanyLekarz oferuje szereg funkcji, takich jak możliwość publikowania aktualności, odpowiadania na pytania pacjentów czy zarządzania rezerwacjami online, co znacząco podnosi widoczność i wiarygodność specjalistów oraz placówek medycznych w sieci.
Jeśli chcesz zwiększyć efekty, możesz dodatkowo skorzystać z usług:
⭐Media 360 lub Profil Wyróżniony, czyli dodatkowego promowania profilu, które zapewni Ci lepszą widoczność wśród konkurencyjnych gabinetów.
Profil Wyróżniony dostępny jest dla użytkowników planu VIP i Plus.👉 dowiedz się więcej na temat planów ZnanyLekarz.
Szymon Budnik, fizjoterapeuta
"Odkąd korzystam z tej usługi, mój profil jest pozycjonowany wyżej. To pozwala mi dotrzeć do większej liczby pacjentów, co bezpośrednio przekłada się na większą liczbę umówionych wizyt. A wizyta to potencjalna opinia, która dalej pozwala budować swój wizerunek i profesjonalne podejście do pacjenta."
Znaczenie opinii pacjentów w promocji usług medycznych
Opinie pacjentów odgrywają kluczową rolę w promocji usług medycznych. Pozytywne recenzje mogą przyciągnąć nowych pacjentów i zbudować zaufanie do lekarza lub placówki medycznej.
Warto zachęcać pacjentów do dzielenia się swoimi doświadczeniami, ponieważ autentyczne opinie wpływają na decyzje innych osób szukających odpowiedniego specjalisty. Z łatwością zrobisz to korzystając z funkcjonalności profilu na ZnanyLekarz.
🔖 Przeczytaj też: Opinie o lekarzach - 3 różne perspektywy i Dlaczego warto zadbać o opinie pacjentów?
Rola wizytówki Google i integracji z profilem na ZnanyLekarz
Wizytówka Google to kolejne narzędzie, które może znacząco wpłynąć na widoczność lekarza lub placówki medycznej w Internecie, ułatwiając potencjalnym pacjentom ich znalezienie i nawiązywanie z nimi kontaktu. A dzięki integracji z profilem na ZnanyLekarz, możesz otrzymywać rezerwacje bezpośrednio z wyszukiwarki Google - otwiera świat nowych możliwości, usprawniając proces rezerwacji i dając szansę na zwiększenie liczby wizyt w Twojej praktyce.
Wszystko dzięki funkcji Zarezerwuj z Google, która jest wreszcie dostępna dla dostawców usług medycznych. Zobaczmy, jak obie te platformy działają i jak mogą zwiększyć Twoją widoczność online.
Google Profil Firmy (GBP) to wizytówka Google dla firm i osób prowadzących działalność na własny rachunek, umożliwiająca prezentację swoich usług w wyszukiwarce Google. Dzięki tej bezpłatnej usłudze wiele klinik i podmiotów świadczących opiekę zdrowotną mogłoby uzyskać większą widoczność w wynikach wyszukiwania.
🔖 Przeczytaj też: Google Profil Firmy i rezerwacja bezpośrednio w wyszukiwarce Google
Łącząc stronę rejestracji wizyt online z GBP, specjaliści i placówki mogą umożliwić pacjentom rezerwację bezpośrednio z wyników wyszukiwania Google za pomocą zaledwie 2 kliknięć.
Dzięki integracji Google i ZnanyLekarz, pacjenci mogą umówić się na wizytę do Twojego gabinetu, czy placówki bezpośrednio! Jak to działa? Gdy pacjenci będą szukać specjalisty, czy kliniki w Google, na pierwszej stronie wyników zobaczą widoczny przycisk „Zarezerwuj online”. Klikając, zostaną przeniesieni bezpośrednio na stronę rezerwacji w ZnanyLekarz i dokonują rezerwacji za pomocą zaledwie dwóch kliknięć.
Przycisk rezerwacji może być widoczny w wyszukiwarce na urządzeniach mobilnych, komputerach i aplikacjach. Co więcej, specjaliści ZnanyLekarz mogą także umieścić listę oferowanych zabiegów na Twojej karcie Google Profil Firmy, dzięki czemu Twoje usługi będą jeszcze bardziej widoczne.
Skuteczność reklamy Google AdWords w branży medycznej
Reklama Google AdWords to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji online. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu i możliwości monitorowania wyników, lekarze i placówki medyczne mogą efektywnie - i legalnie!- przyciągać nowych pacjentów.
Inwestując w kampanie AdWords, możesz zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania i dotrzeć do osób aktywnie poszukujących usług medycznych. Wiemy też, że samodzielne przygotowanie reklam Google Ads oraz ich optymalizacja to zajęcie praco i czasochłonne, dlatego przygotowaliśmy usługę Media360.
💡Kompleksowe podejście do promocji z Media360 dla specjalistów
Media360 to kompleksowe rozwiązanie dla specjalistów branży medycznej, które łączy różne narzędzia promocji online. Dzięki temu lekarze mogą skutecznie zarządzać swoją obecnością w Internecie i osiągać lepsze wyniki.
Oferując szeroki zakres usług, Media360 pozwala na efektywne łączenie działań marketingowych, takich jak SEO, reklama płatna czy zarządzanie mediami społecznościowymi, co przekłada się na większą widoczność i liczbę pacjentów.
Wykorzystanie mediów społecznościowych do pozyskiwania pacjentów
Media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, oferują ogromne możliwości promocji usług medycznych. Dzięki nim lekarze i placówki medyczne mogą dotrzeć do nowych pacjentów oraz budować relacje z obecnymi.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, media społecznościowe odgrywają znacznie większą rolę niż tylko dostarczanie rozrywki. Według raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (2016), aż sześciu na dziesięciu polskich internautów korzysta z nich jako głównego źródła informacji.
Co robi pacjent w mediach społecznościowych?
PwC Health Research Institute przeprowadził badanie, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Jak się okazało:
- 40% internautów szukało opinii dotyczących terapii, lekarstw i samych lekarzy,
- ⅓ porównywała swoje symptomy z opisanymi przez innych użytkowników na Facebooku, YouTube i Twitterze,
- 25% publikowało treści dotyczące ich doświadczeń z branż zdrowia.
Zdecydowanie media społecznościowe są zatem kanałem, który warto wykorzystać w pozyskiwaniu pacjentów i komunikacji. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na prowadzenie profilu na Facebooku, Instagramie, czy innych platformach społecznościowych, kluczowe jest zapewnienie łatwego i szybkiego kontaktu dla ich użytkowników. Jednym z efektywnych sposobów na to jest dodanie linku do kalendarza wizyt online w swoim profilu.
Widget ZnanyLekarz pozwala na łatwe rezerwacje bezpośrednio z profili społecznościowych, co zwiększa wygodę dla pacjentów i może przyczynić się do zwiększenia liczby rezerwacji.
Aby ułatwić swoim pacjentom kontakt, dodaj w profilu link do kalendarza online. Tutaj znajdziesz informacje, jak to zrobić:
- dla Facebooka: instrukcja dla Facebooka
- dla Instagrama: instrukcja dla Instagrama
Podsumowanie: Legalna promocja usług medycznych medycznej - o czym pamiętać?
Przy promocji gabinetu lekarskiego lub placówki medycznej zawsze pamiętaj, by komunikaty nie zawierały:
- wartościujących zwrotów typu najlepszy, najnowszy oraz innych haseł, które wprost nakłaniają do
- skorzystania z oferowanych usług,
- porównań do konkurencji i wskazań na wyższą jakość usług,
- zachęt do skorzystania właśnie z Twoich usług,
- obietnic, że oferowane przez Ciebie leczenie jest skuteczne,
- promocji konkretnych lekarzy i metod leczenia w kontekście konkurencyjności,
- informacji o czasie i skuteczności leczenia,
- wskazań, że masz dobrej jakości aparaturę medyczną,
- publicznych informacji o promocjach, zniżkach czy rabatach.
💡 Kurs Widoczność w Internecie dla branży opieki medycznej
W ZnanyLekarz wiemy, jak ważne jest wykorzystanie potencjału poszczególnych narzędzi oraz że nie wszystko jest oczywiste, dlatego opracowaliśmy kurs, w którym krok-po-kroku pokazujemy, jak praktycznie wykorzystywać omówione narzędzia. I najlepsze na koniec: kurs jest bezpłatny, a jego ukończenie zwieńczone jest uzyskaniem certyfikatu. Formularz zapisu znajdziesz w linku poniżej.👇
Czego dowiesz się z kursu?
- Poznasz zagadnienia związane z widocznością w Internecie, w tym SEO dla specjalistów, lekarzy i placówek medycznych.
- Dowiesz się, jak widoczność wpływa na zyski gabinetu i placówki medycznej i jak legalnie prowadzić marketing medyczny,
- Odkryjesz narzędzia, które wspierają specjalistów i właścicieli gabinetów oraz managerów i pracowników placówek, a co najważniejsze...
- Nauczysz się, jak wykorzystać je w swoim gabinecie lub w placówce medycznej.
- Mówiąc wprost - poznasz odpowiedź na pytanie: Jak DAĆ SIĘ ZNALEŹĆ PACJENTOM i wyprzedzić konkurencję.
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.