Blog dla Lekarzy Znanylekarz.pl

Jak powinna wyglądać strona gabinetu lekarskiego?

Autor: Ania Fudali | lis 06, 2024

O stronie www gabinetu lekarskiego należy myśleć jak o wirtualnej wizytówce - jej zadaniem jest przedstawić gabinet w jak najlepszym świetle i zachęcić pacjentów do umówienia wizyty. Czy to oznacza, że kluczem do sukcesu jest efektowny projekt i krzykliwa treść? Niezupełnie.

Zacznijmy od najważniejszego pytania: czy każdy gabinet lekarski czy specjalistyczny musi posiadać własną stronę www?

Tak i...nie. Istotne jest przede wszystkim zdefiniowania, dlaczego w ogóle potrzebna jest strona www. Od początku: z perspektywy pacjenta, który szuka lekarza lub specjalisty, wizyta zaczyna się najczęściej w Internecie. Zatem strona www ma Ci pomóc dotrzeć do potencjalnych pacjentów. Im z kolei ma dać możliwość poznania zarówno Ciebie, jak i oferty Twojego gabinetu, a najlepiej: również możliwość zarezerwowania wizyty. Ma również pomóc zbudować wizerunek - i zaufanie jeszcze przed wizytą oraz wyróżnić Cię na tle konkurencji tak, aby pacjenci wybrali Ciebie.

To, czego potrzebujesz, to miejsce, do którego "w sieci" taki pacjent trafi. I tutaj odważnie powiedzmy sobie wprost: to wcale nie musi być Twoja strona www! Ponieważ pozycjonowanie, a tym samym widoczność w Internecie to dość złożony temat, a do tego - nie licząc niszowych specjalizacji -konkurencja w branży jest spora, to z dużym prawdopodobieństwem wyniki wyszukiwania, które zobaczy Twój potencjalny pacjent będą wyglądały jak poniżej:

 

Jak zatem brzmi odpowiedź na pytanie z pierwszego akapitu: czy każdy gabinet lekarski czy specjalistyczny musi posiadać własną stronę www? Brzmi: niekoniecznie. W zupełności swoją widoczność w Internecie oraz funkcję umawiania wizyt online możesz realizować korzystając z profesjonalnego profilu na ZnanyLekarz. 

Z łatwością połączysz go także z Google Profil Firmy, dzięki czemu Twój gabinet lub praktyka zyska unikalną możliwość umawiania pacjentów bezpośrednio z poziomu wyników w wyszukiwarce Google.

🔖 Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Jak umożliwić pacjentom rezerwację bezpośrednio z wyszukiwarki Google?

Czy to oznacza, że posiadanie strony www jest "bez sensu"? Otóż...nie! Własna strona www to element pomagający budować profesjonalny wizerunek, dlatego wielu specjalistów jednak chciałoby ją posiadać. I tutaj zaczynają się przysłowiowe schody...ponieważ wykonanie dedykowanej strony www to dość spory koszt nie tylko finansowy ale też związany z całym zapleczem technicznym i utrzymaniem takiej strony, na który większość małych praktyk nie może sobie pozwolić. I tutaj z pomocą przychodzi ZnanyLekarz i oferta własnej www w abonamencie. O tym opowiem nieco dalej. Najpierw przybliżę, temat samej strony internetowej i jej składowych. Ten fragment artykułu będzie szczególnie pomocny dla tych lekarzy i specjalistów, którzy już posiadają własną stronę internetową i chcieliby, aby spełniała ona swoją funkcję. Oczywiście możesz też zdecydować się na wygodną i łatwą w obsłudze stronę www od ZnanyLekarz i od razu poznać szczegóły - kliknij po prostu w przycisk “Zobacz możliwości” na poniższym banerze.

Jak powinna wyglądać strona gabinetu lekarskiego - czego szukają pacjenci?

Aż 9 na 10 internautów w Polsce szuka lekarzy i informacji o zdrowiu w sieci. Przed dokonaniem wyboru użytkownik odwiedzi zwykle kilka stron (lub profili) i porówna je ze sobą. Na co zwrócić uwagę?
spójrz na swoją stronę "oczami pacjenta". Jak działa, czego może szukać i w jaki sposób? Zwróć uwagę szczególnie na:

  • Łatwość nawigacji
    Jeśli samo poruszanie się po stronie przysparza trudności, a informacje pogrupowane są w nieintuicyjny sposób - pacjent najpewniej zrezygnuje i po prostu przejdzie na stronę www innego gabinetu.

  • Informacje o leczonych chorobach i wykonywanych zabiegach oraz świadczonych usługach.
    Pacjent najczęściej ma konkretne oczekiwania. Potrzebuje pomocy: wykonania określonego zabiegu lub pomocy w walce z konkretnym urazem lub schorzeniem. Nie przegląda stron internetowych hobbystycznie - szuka informacji. Stąd lekarz koniecznie musi przedstawić na stronie swoją pełną ofertę.

Informacje o leczonych chorobach i wykonywanych zabiegach oraz świadczonych usługach - dlaczego to takie ważne? 

Często przypominamy, że warto uzupełnić profil w serwisie ZnanyLekarz.pl o listę leczonych chorób i dolegliwości. To samo dotyczy Twojej strony www. Jak się okazuje, jest to znacznie ważniejsze, niż mogłoby się wydawać, zwłaszcza w kontekście pozyskania nowych pacjentów.

Choć mogłoby się wydawać, że wskazanie swojej specjalizacji lekarskiej w pełni wyjaśnia, w jakich przypadkach możemy udzielić pomocy, to jednak większość pacjentów posiada jedynie podstawową wiedzę na temat medycyny. Na przykład, termin "angiochirurg" może być dla przeciętnej osoby niejasny.

Należy pamiętać, że pacjenci poszukują lekarza w celu rozwiązania konkretnego problemu zdrowotnego. Wyszukiwarka Google odpowiada na wprowadzone zapytania. Przykładowo, mieszkaniec Zielonej Góry cierpiący na łzawienie i wysypkę skórną prawdopodobnie wpisze "alergolog Zielona Góra", ponieważ wiedza o tym, kto leczy alergie, jest dość powszechna. Natomiast młoda mieszkanka stolicy, której babcia skarży się na przewlekłą niewydolność żylną, raczej poszuka informacji o "żylakach Warszawa" niż o naszym przykładowym angiochirurgu.

Chcesz wiedzieć więcej o SEM dla lekarzy? 📖 Pobierz bezpłatny e-book "Widoczność w Internecie. Darmowe i płatne narzędzia?" 👉


  • Cennik
    Pacjent oczekuje informacji na temat kosztów leczenia oraz dostępnych metod płatności. Chociaż ceny nie są głównym czynnikiem decydującym o wyborze lekarza - wg. badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl, w którym 65% pacjentów uznało je za istotne, zajmując trzecie miejsce w rankingu - nie powinny być pomijane. W przypadku trudności z precyzyjnym określeniem kosztów, zaleca się przedstawienie przynajmniej orientacyjnych przedziałów cenowych.
  • Dane kontaktowe
    Jeśli pacjent po przejrzeniu udostępnionych danych uzna, że dany gabinet jest dobrym wyborem - zechce umówić wizytę. Dane adresowe powinny być więc łatwo dostępne i zawsze aktualne. Pomocna będzie też mapka objaśniająca dojazd.

  • Możliwość umówienia wizyty online
    Cóż z tego, że pacjent będzie zdecydowany na umówienie wizyty, jeśli… nie uda mu się dodzwonić? Jak wynika z badania ZnanyLekarz.pl, aż 44% prób dodzwonienia się do lekarza pozostaje bezowocnych. Wobec tego warto umożliwić pacjentom umówienie wizyty przez Internet, już z poziomu strony www. 

    💡Pro tip: Kalendarz wizyt łatwo udostępnisz online - i to od razu z możliwością rejestracji na wizytę -  z pomocą widgetu od ZnanyLekarz.

  • Opinie pacjentów o lekarzu / wizycie
    Dla 78% pacjentów to właśnie czynnik decydujący o wyborze lekarza, specjalisty, czy placówki. Zadbaj o to, aby zbierać opinie pacjentów i eksponować je w widocznym miejscu na swojej stronie.
📑 Przeczytaj też:  3 nieinwazyjne sposoby pozyskania opinii od pacjentów.

Niezbędnik strony internetowej gabinetu lekarskiego - technikalia 

Jak widzimy, skuteczna strona internetowa gabinetu lekarskiego musi spełniać ściśle określone warunki. Najwspanialszy projekt graficzny nie pomoże, jeśli pacjent nie dowie się, z jakim problemem może zgłosić się do gabinetu albo gdy nie uda mu się umówić wizyty. Warto to mieć na uwadze - strona internetowa nie jest i nigdy nie powinna być traktowana jako cel sam w sobie. To narzędzie, pełniące konkretną funkcję. 

Strona internetowa wymaga aktualizowania. Każde istotne zmiany dotyczące gabinetu - zmiana godzin przyjmowania, przeniesienie pod inny adres, ale też np. rozszerzenie oferty lub zmiany cennika - powinny być na bieżąco wprowadzane na stronę. Strona internetowa gabinetu lekarskiego lub specjalistycznego pełni swoją funkcję, gdy jest aktualna. Nie wręczymy nikomu wizytówki z nieaktualnym numerem kontaktowym, prawda?

Dysponując tą wiedzą, można zlecić wykonanie strony internetowej wyspecjalizowanej agencji lub freelancerowi. Projekt prostej, estetycznej witryny to nie jedyny wydatek - do tego trzeba doliczyć jeszcze koszt opłacenia domeny (pomijamy tu koszty pozycjonowania!). Powinno to być standardem, jednak warto upewnić się, że jako właściciel strony będziemy mogli i potrafili samodzielnie edytować jej treść - zlecanie wykonawcom wprowadzania każdej aktualizacji jest czasochłonne i mało wydajne.

Można też pokusić się o własnoręczne wykonanie strony www. Dziś nie wymaga to już specjalistycznej wiedzy ani nawet znajomości języka programowania HTML - dostępne są intuicyjne, proste w obsłudze kreatory (wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google frazę "kreator stron www"). Stworzenie strony internetowej wymaga wyłącznie poświęcenia czasu, a następnie wykupienia domeny.

Strona internetowa gabinetu lekarskiego od ZnanyLekarz.pl

Stronę internetową gabinetu może też wykonać… serwis ZnanyLekarz.pl. Lekarze i specjaliści posiadający profil w serwisie i korzystający z oprogramowania medycznego ZnanyLekarz mogą otrzymać dodatkowo w pełni funkcjonalną stronę www. Do wyboru są atrakcyjne szablony graficzne, a zarządzanie witryną jest banalnie proste - zmiany wprowadzone w profilu lekarza automatycznie nanoszone są na stronę. Strony zaprojektowano zgodnie z aktualnymi trendami - m.in. ich wygląd automatycznie dostosuje się do możliwości ekranów urządzeń mobilnych, jeśli z nich korzystać będą odwiedzający.

⚠️ Własną stronę www - zoptymalizowaną pod kątem wyszukiwarek i zgodną z wytycznymi technicznymi oraz wymogami prawnymi - możesz mieć w ramach planów ZnanyLekarz. Dlaczego warto?

Własna strona: szybko i wygodnie: Cały proces - od rozpoczęcia tworzenia strony do jej opublikowania w Internecie - zajmie Ci nie więcej niż 10 minut. System jest tak prosty, że żadna techniczna wiedza nie jest konieczna.

Atrakcyjny i dopracowany wygląd, i możliwość łatwej zmiany: Wybierasz wygląd strony spośród ośmiu atrakcyjnych szablonów oraz różnych palet kolorystycznych. Każdy z nich jest dopracowany technicznie i zawiera ważne dla pacjentów funkcjonalności. Szablony i kolory można zmieniać w dowolnym momencie, jednym kliknięciem, bez dodatkowych opłat.

✅ O niczym nie musisz pamiętać: Dane na Twojej stronie internetowej zostaną automatycznie zaktualizowane na podstawie informacji zawartych w Twoim profilu na ZnanyLekarz.pl. Wszelkie zmiany wprowadzone w profilu będą automatycznie odzwierciedlone na stronie internetowej.

Mówiąc wprost: odpada Ci kwestia martwienia się o technikalia, dodatkowe aktualizacje, integracje i związane z nimi koszty. Co ważne: w czasie funkcjonowania współpracy ze ZnanyLekarz nie ponosisz również żadnych kosztów utrzymania domeny. Dla specjalisty, który zdaje sobie sprawę, jaką funkcję powinna pełnić jego strona internetowa, a przy tym nie ma czasu albo chęci na nadzorowanie pracy wykonawcy ani samodzielne tworzenie witryny - wydaje się to optymalnym rozwiązaniem, któe rozliczane jest abonamentowo razem z profilem na ZnanyLekarz.pl. Sprawdź! 👇