Biblioteka

Przeglądaj interesujące artykuły, tematy, filmy oraz infografiki.

poradnik
4 typy pacjentów odwiedzających Twój gabinet - jak dobrze ich znasz?
 
Jak dobrze znasz swoich pacjentów? Bez obaw, nie będziemy pytać Cię o ich dane! Po lekturze tego artykułu przekonasz się, czy właściwie rozróżniasz typy pacjentów odwiedzających Twój gabinet.

*Przedstawione w treści informacje i dane liczbowe pochodzą z wewnętrznych badań prowadzonych przez Research Team w ZnanymLekarzu.

 

illu-doctor-referral-recommendation-patients (1)
 

1⃣ Pacjent, który nagle zachorował

30,4% pacjentów umawiających wizyty w serwisie deklaruje, że dostrzega u siebie niepokojące objawy, które jak najszybciej chciałoby skonsultować z lekarzem lub specjalistą. To typ pacjenta, który potrzebuje wizyty "na już". Najczęściej taka potrzeba pojawia się około 3 razy w roku. Zdecydowana większość (23,5%) pacjentów tego rodzaju to kobiety, mężczyźni stanowią 6,9% grupy. Wszyscy jednak cechują się dużym zaufaniem do opinii znajomych, rodziny oraz tych komentarzy, które znajdują na profilach specjalistów. Bardzo często mają "ulubionych" lekarzy i specjalistów, do których zgłaszają się w razie nagłej konieczności.

👉 Czego oczekuje ten typ pacjenta?

Z uwagi na to, że pacjent odczuwa niepokojące go objawy, bardzo zależy mu na opiece wysokiej jakości oraz, jeśli to możliwe, na dogodnej lokalizacji (placówka lub gabinet nie muszą być w tej samej okolicy, ważne jest również m.i.n połączenie komunikacyjne). Pacjent w tej sytuacji bardzo często może skorzystać z ubezpieczenia zdrowotnego, dlatego szuka specjalisty lub lekarza, który przyjmuje nie tylko pacjentów prywatnych. Jeśli znalezienie takiej pomocy nie jest możliwe, wówczas bardzo ważna jest cena konsultacji. 

2⃣ Pacjent opiekujący się dzieckiem 

Ponad połowa (56%) grupy pacjentów "chorujących od czasu do czasu" ma pod swoją opieką również dzieci. Zdecydowana większość w tej grupie to kobiety, które opiekują się dziećmi poniżej 10. roku życia. 

👉 Czego oczekuje ten typ pacjenta?

Z ich perspektywy oprócz wysokiej jakości opieki, ważne jest, aby lekarz bądź specjalista przyjmował w tej samej, zaufanej placówce, do której opiekun bądź opiekunka zwracają się, gdy sami są chorzy. Każdorazowa zmiana placówki to dodatkowy wysiłek dla rodzica, a także stres dla małego pacjenta. Pacjenci z tej grupy doceniają, gdy placówka medyczna jest otwarta na leczenie dzieci w każdym wieku. To duże ułatwienie i krok w stronę wypracowania lojalności pacjenta. Ze względu na to, że zbyt długi czas oczekiwania w korytarzu z dzieckiem nie jest komfortową sytuacją, pacjenci z tej grupy docenią dostępność wielu lekarzy jednocześnie oraz niestandardowe godziny przyjęć (np. wcześnie rano). 

3⃣ Pacjent cierpiący na przewlekłą chorobę

Jak się okazuje, spośród całej grupy (19,3% wszystkich pacjentów) zdecydowana większość (14,5%) to pacjentki. Osoby dotknięte przewlekłymi chorobami bardzo często odwiedzają gabinety lekarskie i placówki medyczne, w związku z czym mają już dobry kontakt z pracownikami recepcji, a także są w kontakcie z lekarzem lub specjalistą. Choroba spędza im sen z powiek i utrudnia codzienne funkcjonowanie, dlatego stale chcą poszerzać swoją wiedzę na jej temat i poznawać nowe sposoby na złagodzenie objawów lub zapobieganie silnym nawrotom schorzenia. Właśnie dlatego wśród chorych tworzy się pewna społeczność, która może gromadzić się m.in. w grupach na Facebooku. Wymiana doświadczeń i sprawdzonych adresów gabinetów lekarskich dodają chorym otuchy w codziennej walce. 

👉 Czego oczekuje ten typ pacjenta?

Najczęściej deklarowaną potrzebą jest chęć bezpośredniej i swobodnej w czasie komunikacji z lekarzem lub specjalistą. Pacjenci cierpiący na przewlekłą chorobę często robią nowe badania i chcieliby je regularnie konsultować. Oprócz tego niezmienną potrzebą są nowe lub przedłużone recepty. W idealnym świecie dla przewlekle chorego pacjenta lekarze i specjaliści mieliby dostęp do ogólnej dokumentacji medycznej i wszystkich badań po to, aby on nie musiał każdorazowo przedstawiać wyników badań lub przechodzić przez wywiad (np. jeszcze na etapie diagnozowania choroby).

4⃣ Pacjent z profilaktycznym podejściem do zdrowia

43% pacjentów odwiedza lekarza lub specjalistę profilaktycznie raz w roku. Zaskakujące? Owszem, w pozytywny sposób. Jak się okazuje, coraz więcej pacjentów zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest profilaktyka.

👉 Czego oczekuje ten typ pacjenta?

Jednak same chęci do kompleksowego sprawdzenia zdrowia nie wystarczą. Pacjenci (34,7% kobiet i 8,3% mężczyzn) deklarują, że cały proces tzw. "przeglądu" zdrowia trwa (lub zdaje się trwać) zdecydowanie za długo. Sama wizyta u lekarza nie wystarczy. Po wizycie należy wykonać badania (najczęściej nie wszystkie jednocześnie i nie w jednym miejscu, co demotywuje pacjentów) i powrócić na konsultację wyników. Odległe terminy specjalistów i złożoność diagnostyki sprawiają, że pacjenci stale odkładają ten moment w roku. W efekcie bardzo często zapominają o zrobieniu badań. 

Szkolenia online Sprawdź ofertę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i specjalistów
Materiały do pobrania Pobierz bezpłatne poradniki przygotowane przez ekspertów

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!