Jak social media wpływają na decyzje pacjentów?
Sektor usług zmienił się na przestrzeni ostatnich lat nie do poznania. Tak zwana “droga zakupowa”, czyli proces decyzyjny prowadzący do zakupu, zaczyna się dziś w Internecie. Parafrazując popularne powiedzenie, można żartobliwie stwierdzić: “Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie zarobisz”. Zjawisko to dotyczy również branży zdrowia.
Pacjent online, czyli dlaczego musisz zadbać o widoczność online placówki
W ostatnich latach niemal jedna trzecia wszystkich zapytań w wyszukiwarce Google na świecie dotyczyła tematów związanych ze zdrowiem. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika, że ponad połowa polskich internautów co najmniej raz w miesiącu szuka online informacji dotyczących lekarzy i zdrowia. A aż 90% swoją ścieżkę do gabinetu lub placówki zaczyna w sieci. W jaki sposób? Jak się okazuje, nie tylko odwiedzają niezliczone strony internetowe placówek medycznych i gabinetów lekarskich. W zasadzie to dość rzadkie zachowanie. Najczęściej korzystają z wyszukiwarki Google, wpisując w nią interesujące hasło, np. specjalizację i miasto. Tematyka zdrowia jest też bardzo często poruszana w mediach społecznościowych. Dlatego warto wykorzystać ja, aby budować jeszcze lepszą widoczność online placówki medycznej i skuteczniej docierać do pacjentów.
Wielka popularność mediów społecznościowych to szansa Twojej placówki na jeszcze lepszą widoczność online
🔢 W styczniu 2023 roku w Polsce było 27,50 mln użytkowników mediów społecznościowych.
🔢 Z danych opublikowanych w zasobach reklamowych Meta wynika, że na początku 2023 roku Facebook miał w Polsce 17,85 mln użytkowników.
🔢Liczby publikowane w narzędziach reklamowych Meta wskazują, że na początku 2023 roku Instagram miał w Polsce 10,40 mln użytkowników.
Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 59 minut dziennie (badanie We Are Social - Digital in Report, 2021).
Czego tu szukają? Opinii, rekomendacji, a także informacji - przykład poniżej.
Wbrew pozorom rola mediów społecznościowych wcale nie sprowadza się do rozrywki - z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (2016) wynika, że sześciu na dziesięciu polskich internautów traktuje je jako pierwsze źródło informacji.
Co robi pacjent w mediach społecznościowych?
PwC Health Research Institute przeprowadził badanie, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Jak się okazało:
- 40% internautów szukało opinii dotyczących terapii, lekarstw i samych lekarzy,
- ⅓ porównywała swoje symptomy z opisanymi przez innych użytkowników na Facebooku, YouTube i Twitterze,
- 25% publikowało treści dotyczące ich doświadczeń z branż zdrowia.
Promuj placówkę online
Płynie z tego prosty wniosek: Internet jest dziś naturalną przestrzenią promowania placówki medycznej. Potencjalni pacjenci aktywnie wyszukują informacje o lekarzach (jak wynika z badania przeprowadzonego wśród pacjentów przez ZnanyLekarz.pl, dla 88% z nich opinie innych na temat lekarza są najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze konkretnego specjalisty). Obowiązkiem managera jest więc zadbanie, aby placówka była odpowiednio widoczna w Internecie, a znalezienie informacji na temat zatrudnionych w niej lekarzy nie przysparzało trudności.
Gdzie warto być?
Prowadzenie strony internetowej placówki wydaje się oczywistością, do której nikogo nie trzeba już przekonywać. Sama strona internetowa to jednak za mało. Dodatkowo, nie każdy gabinet może sobie pozwolić na coś więcej niż prosta wizytówka (bo to angażujące czasowo i finansowo). Z pomocą przychodzi tu profil na ZnanyLekarz.
Z pewnością warto też zatroszczyć się choćby o obecność na Facebooku, czyli najpopularniejszym portalu społecznościowym w Polsce - tutaj przeczytasz, jak z sukcesem prowadzić facebookowy profil placówki medycznej.
Jak prowadzić social media placówki? Co publikować i jakimi zasadami się kierować? Sprawdź case study Salve Medica 👇
Niezależnie od tego, czy wybierzesz prowadzenie profilu na Facebooku, czy Instagramie, czy zainwestujesz swój czas jeszcze w inne social media, pamiętaj, aby umożliwić szybki i wygodny kontakt ich użytkownikom. Jednym ze sposobów na to jest umieszczenie linka do kalendarza wizyt online w swoim profilu.
Protip: Aby ułatwić swoim pacjentom kontakt, dodaj w profilu link do kalendarza online. Tutaj znajdziesz informacje, jak to zrobić:
- dla Facebooka: instrukcja dla Facebooka
- dla Instagrama: instrukcja dla Instagrama
Daj się znaleźć pacjentom
Jak to zrobić skutecznie? Korzystaj z siły portali, z których korzystają Twoi pacjenci. Wiodącym portalem zaprojektowanym specjalnie dla lekarzy i pacjentów jest ZnanyLekarz.pl, notujący ponad milion wizyt zarejestrowanych online miesięcznie - to miejsce, w którym placówka także powinna być należycie reprezentowana.
Jak budować widoczność online korzystając ze ZnanyLekarz.pl?
Rzetelnie uzupełniony profil lekarza doskonale pełni rolę jego internetowej wizytówki, a dzięki możliwości odpowiadania na opinie wystawiane przez pacjentów oraz zadawanych przez nich pytań, staje się nowoczesnym i wygodnym narzędziem do komunikacji. Plus - ZnanyLekarz pojawia się w top3 wyników wyszukiwania dla wielu pytań i specjalizacji. Osiągnięcie takiego efektu samodzielnie, dla własnej strony, to zdecydowanie większy nakład. Zarówno finansowy, jak i czasowy. Jeśli nie masz jeszcze profilu, możesz założyć go tutaj.
Reasumując, warto traktować Internet i media społecznościowe poważnie - to obecnie najważniejsze źródło pozyskania pacjentów. A także świetny sposób na budowanie widoczności, wizerunku i lojalności pacjentów już pozyskanych. Wystarczy zatroszczyć się, żeby mogli znaleźć Cię tam, gdzie jej rzeczywiście szukają.
Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się więcej o komunikacji w social mediach👇
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.