DISC i kolory w marketingu medycznym. Poznaj typy osobowości oraz style zachowań i wykorzystaj ich mocne strony w komunikacji w pacjentami.
Skuteczna komunikacja to klucz do budowania trwałych relacji. Nie inaczej jest w przypadku komunikacji z pacjentami, budowania relacji ze współpracownikami, czy tworzenia zrozumiałych komunikatów marketingowych. Czy wiesz, w jaki sposób się komunikujesz? I jaki styl mają Ci, do których chcesz dotrzeć?
Zapraszam Cię do sprawdzenia swojego stylu komunikacji: wystarczy, że odpowiesz na 16 pytań w naszym Quizie, przygotowanym przez ekspertów ZnanyLekarz, który znajdziesz na końcu tego artykułu.
Jednak zanim przejdziesz do testu - zapoznaj się z podstawami poniżej. Dzięki nim lepiej zrozumiesz podstawy teorii DISC i kolorów. Dowiesz się, jak typy osobowości i cechy temperamentu wpływają na styl komunikacji. Stanie się dla Ciebie jasne, dlaczego z niektórymi od razu “łapiesz flow” i świetnie się rozumiecie, a w niektórych przypadkach masz wręcz wrażenie, że porozumiewacie się w innych językach.
Opowiem Ci też, dlaczego te zasady pomogą w marketingu medycznym oraz codziennej pracy specjalistów.
Nasz Quiz został oparty na teorii dotyczącej osobowości i stylów komunikowania się Williama Moultona Marstona, psychologa, który w 1928 roku wynalazł „DISC”, metodę opisującą 4 różne typy osobowości: D dominacji, I wpływu, S stałość i sumienność C.
Inną formą prezentacji cech i związanych z nimi stylów komunikacji jest zobrazowanie ich przez podział na 4 kolory: żółty (I), zielony (S) czerwony (D) i niebieski (C).
Celem Quizu jest odkrycie, jaki jest Twój typ osobowości. Dzięki temu dowiesz się więcej o swoim sposobie komunikowania się i budowania relacji z innymi. Ta wiedza pomoże Ci również w zrozumieniu innych perspektyw na temat tego, jak lubimy wchodzić w interakcje z innymi ludźmi i znosić bariery komunikacyjne.
*Ten test ma charakter jedynie inspiracji i nie powinien być traktowany jako wynik naukowy.
W metodzie DISC wyróżnia się 4 różne typy osobowości: D dominacji, I wpływu, S stałość i sumienność.
Odpowiadają im różnych stylach komunikacji i interakcji:
Żółta komunikacja jest bardzo ekspresyjna. Osoby “tego koloru” często gestykulują rękami i używają mimiki twarzy. Uwielbiają rozmawiać z każdym na każdy temat.
Osobowości żółtej będą się podobać interakcje społeczne, uczestniczenie w burzach mózgów i współpraca w przypadkowych dyskusjach, ale raczej nie będą szybko podejmować ważnych decyzji. To wzrokowcy, którzy zwykle zastanawiają się nad wszystkim, co zostało omówione.
Dołożą dodatkowych starań, aby utrzymać pozytywne nastawienie i atmosferę w miejscu pracy, wykorzystując całą swoją charyzmę i umiejętności wywierania wpływu na innych.
“Zielony” komunikator jest cierpliwy wobec potrzeb i próśb innych. Takie osoby rzadko przerywają dyskusję, aby przedstawić swoje pomysły, zamiast tego słuchają uważnie i okazują zrozumienie. Często wypowiadają się łagodnie.
“Zielone osobowości” wolą budować zaufanie i ciepło poprzez sensowne rozmowy. Ich komunikacja może często wydawać się formalna, zwłaszcza na piśmie, w bliższych relacjach zwykle cechuje je przyjazny język i ciepłe podejście.
Osoba, którą cechuje niebieski styl komunikacji zada wiele pytań, zbierze wszystkie dane i fakty, aby przekazać wiadomość w 100% potwierdzoną. Takie osoby w komunikacji nie używają “żywej gestykulacji”, więc kiedy mówią, mogą wydawać się oschłe i zdystansowane.
Niebieski komunikator będzie unikał błahych rozmów i pogawędek. W jego stylu są raczej długie i głębokie rozmowy, oparte na analizie danych i szczegółów.
Takie osoby zwykle potrzebują też czasu na przemyślenie i podjęcie decyzji, w jaki sposób chcą przekazać wiadomość. Dlatego też wiadomość często będzie bardzo dobrze ustrukturyzowana, zorganizowana, zawierająca wszystkie dane i dokładna.
Czerwony komunikator będzie skuteczny, szybki i obiektywny w swoim przekazie. Osoby o tym stylu komunikacji są bardzo skoncentrowane na osiąganiu wyników, często ignorując samą metodę.
Świetnie sprawdzą się w zakresie wydawania poleceń i precyzyjnych instrukcji, pomijając drobne szczegóły, ale skupiając się na podejmowaniu działań. Nie lubią pogawędek, wolą przechodzić od razu do konkretów, dobrze odnajdują się też w sytuacjach konfliktowych i wiedzą, jak sobie z nim radzić.
Style komunikacji wg metody DISC i ich priorytety przedstawia poniższy wykres.
W wielu przypadkach nie ma dominującego rodzaju komunikacji - raczej jest to mieszanka więcej niż jednego koloru. Oznacza to, że osoba może być bardziej dominująca w więcej niż jednym kolorze w tym samym czasie. Istnieje wiele cech komunikacji lub interakcji, które mogą się uzupełniać, a nie być przeciwieństwami. Przykładowo może być tak, że osoba, która w pracy wykazuje cechy charakterystycznego dla stylu zielonego, w sytuacjach bardziej osobistych ma dominujący styl żółty. Ważne jest, aby zrozumieć, który typ dominuje w każdym momencie, a dzięki temu móc wykryć mocne strony i ograniczenia naszej komunikacji oraz dopasować ją do okoliczności.
Świadomość, jakim stylem komunikacji posługujesz się ty i twój zespół to ogromny atut, przydatny w wielu sytuacjach. Wykorzystaj kompetencje i mocne strony w codziennej komunikacji z pacjentami.
💡Przykładowo: w krytycznej sytuacji z niezadowolonym klientem możesz poprosić o pomoc osobę o typie osobowości Zielony.
Z kolei osoba o cechach Żółtego, będzie idealna do prowadzenia konferencji, czy wszelkich wystąpień publicznych, a Niebieska do wyjaśnienia czegoś złożonego z danymi analitycznymi podczas konferencji.
Znajomość różnic pomiędzy stylami, pozwoli Ci lepiej poznać poszczególne osoby i dobrać odpowiedni styl komunikacji z nimi.
💡Przykładowo: jeśli twój kolega jest typem osobowości koloru czerwonego, powinieneś oczekiwać, że jego rozmowa będzie skupiona na konkretach.
Będzie to również istotne, gdy trzeba jasno przekazać pacjentowi informacje lub wiadomości.
💡W przypadku, gdy ważna będzie empatia, możesz poprosić o pomoc osobę w typie zielonym. Z kolei ktoś o typie osobowości czerwonym sprawdzi się lepiej, gdy przyjdzie do prezentacji danych analitycznych. Osoba o cechach “niebieskiego” z kolei świetnie odnajdzie się tam, gdzie potrzebna jest systematyczna, skrupulatna analiza i argumentacja.
Znając wszystkie rodzaje komunikacji, będziesz też wiedzieć, jak je wykrywać i łatwiej będzie Ci dopasować swój przekaz do odbiorcy.
Wiemy, że komunikacja jest kluczem do zadowolenia pacjentów i sprawienia, by pomyśleli o Tobie następnym razem, gdy będą potrzebować wizyty. Komunikacja ma ogromne znaczenie w procesie budowania pozytywnego wizerunku i lojalności przez Doświadczenia pacjenta.
Dlatego w ZnanyLekarz nieustannie pracujemy nad dostarczaniem narzędzi, które mogą znacznie usprawnić komunikację na każdym jej etapie. Od momentu, gdy pacjent szuka informacji o lekarzu, specjaliście lub placówce, przez kontakt, wygodne umówienie wizyty i automatyczne przypomnienia o niej, zbieranie opinii po wizycie i komunikację bieżącą.
Poszczególne etapy drogi pacjenta do gabinetu lub placówki obrazuje ilustracja "Mapa podróży pacjenta" - poniżej).
🗺️ Mapa podróży pacjenta- ścieżka klienta w branży medycznej - dowiedz się jak stworzyć własną
Najpopularniejsze funkcje ZnanyLekarz, z którymi zadbasz o pozytywne doświadczenia pacjentów:
I wiele więcej ! Poznaj je wszystkie 👇