5 cech lekarza idealnego
Czas na mały rachunek sumienia. Przekonaj się, czy wiele dzieli Cię od lekarza idealnego w oczach pacjenta?
Czasy, w których postać lekarza budziła powszechny podziw w społeczeństwie, przeminęły bezpowrotnie. Dziś relacja lekarz-pacjent to układ znacznie bardziej partnerski, a rosnąca konkurencja wymusza otwieranie się na potrzeby i oczekiwania współczesnych pacjentów. Często zabieganych, traktujących wizytę u lekarza jak kolejny przystanek w punkcie usługowym. Jak przekonać do siebie takiego pacjenta? Serwis ZnanyLekarz.pl przeprowadził badanie ankietowe, pytając polskich pacjentów, czym kierują się podczas wyboru lekarza.
I tu mała uwaga: ten artykuł powstał w 2015 roku. Jednak oczekiwania wobec lekarzy...są wciąż te same! Zmieniła się jedynie rzeczywistość: w 2015 roku mniejsze znaczenie w codziennym życiu i pacjentów i w pracy lekarzy miał Internet. Zaktualizowaliśmy zatem podstawowe dane, zestawiając je z tymi pierwotnymi.
Jaki jest więc lekarz idealny? (Uwaga: celowo pomijamy kwestie związane z doświadczeniem zawodowym!)
1. Obecny w Internecie
W 2015 roku: Codziennie z Internetu korzystało ok. 28 milionów Polaków (na podst. raportu Global Media Intelligence Report). Dla większości z nich to naturalne miejsce, w którym zaczynają poszukiwanie lekarza - przyznało się do tego aż 89% ankietowanych.
W 2024 roku: liczba użytkowników Internetu w Polsce to już 35,75 mln, co daje 88,1% ogółu ludności naszego kraju.
2. Rekomendowany przez innych
W 2015 roku ż 84% badanych wskazało na opinie innych pacjentów jako czynnik decydujący o wyborze lekarza. Łatwo to zrozumieć: działa tzw. społeczny dowód słuszności. Nie dysponując dostateczną wiedzą merytoryczną, aby samodzielnie ocenić kompetencje lekarza, pacjenci zdają się na rekomendacje innych.
W 2024 roku sytuacja nie uległa zmianie. Wciąż kluczowym kryterium wyboru lekarza jest opinia o nim. Kieruje się nią 71% pacjentów.
💡 Pacjenci ufają opiniom opublikowanym na ZnanyLekarz
8 na 10 użytkowników Znanylekarz.pl ufa opiniom innych pacjentów. W innych krajach, w których obecny jest ZnanyLekarz (pod nazwami lokalnymi), zaufanie do opinii jest jeszcze wyższe!Co ciekawe, aż 47% badanych twierdzi, że opnie o lekarzu, czy specjaliście, mają dla nich większe znaczenie, niż sam adres gabinetu. Można stąd wnioskować, że pacjenci skłonni są pokonać większą odległość do gabinetu, jeśli rekomendacje skłonią ich do wyboru danego lekarza.
Chcesz być na bieżąco z informacjami o nowych materiałach i szkoleniach?
3. Dostępny dla pacjenta
W 2015 roku blisko połowa ankietowanych wskazała na możliwość łatwego sprawdzenia dostępnych terminów i umówienia wizyty. Najlepiej, gdyby można to było zrobić przez Internet. Większość polskich Internautów dokonuje zakupu (co ważne: także usług) online, odsetek ten ciągle rośnie - umawianie w ten sposób wizyt u lekarzy także jest standardem.
W 2024 roku żyjemy już z zdecydowanie bardziej zdigitalizowanej rzeczywistości. Zakupy online zdecydowanie zyskały na popularności, co przekłada się te z na inne dziedziny życia. Oczekujemy łatwiejszego dostępu do wszelkich usług. Zmienia się także sposób komunikacji.
Wg badań przeprowadzonych przez Red Point Global we współpracy z Dynata aż 80% pacjentów chce wykorzystywać regularnie cyfrowe kanały komunikacji do kontaktu ze swoimi lekarzami. Co więcej, 44% badanych komunikuje się z dostawcami usług medycznych wyłącznie w ten sposób.
Potwierdzają to badania portalu ZnanyLekarz: 85% pacjentów wyraża chęć rejestracji wizyt online, a 77% uważa że rejestracja, potwierdzenia oraz zmiany terminów online są wygodne. Powszechna staje się zatem rejestracja wizyt online, szczególnie taka, która umożliwia komunikację z pacjentem oraz systemy umożliwiające telekonsultacje.
4. Komunikatywny i empatyczny
W 2015 roku pacjenci doceniali sprawną komunikację z lekarzem. Znów, spowodowane jest to brakiem wiedzy merytorycznej - nie mogąc podjąć równorzędnego dialogu o zdrowiu, pacjent oczekuje, że jego problemy zostaną zdiagnozowane w przystępny sposób, a lekarz wykaże się życzliwością i empatią.
Dokładnie tak samo wygląda to obecnie. Aby wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, lekarze stosują różne rozwiązania. Silnie rozwinął się nurt Patient experience, czyli stawianie pacjenta, jego potrzeb i odczuć (także tych zupełnie subiektywnych) w centrum uwagi. Chcą czuć się zaopiekowani nie tylko pod względem medycznym, lecz także w aspektach emocjonalnych. To szalenie trudne zadanie dla lekarzy i specjalistów. Komunikacja z pacjentem jest bardzo delikatną kwestią.
🔖 Pzreczytaj też: Doświadczenia pacjentów i komfort pracy lekarza - czy można to pogodzić?
5. Wzbudzający zaufanie
Autorytet nie jest już przyznawany lekarzom odgórnie, z samej racji wykonywania zawodu. Trzeba na niego zapracować. Jak? To proste: promując się jako lekarz skuteczny, komunikatywny i życzliwy pacjentom. Lekarz cieszący się opinią eksperta z pewnością nie będzie miał problemów z zapełnieniem “okienek” w swoim grafiku pracy!
🔖 Przeczytaj też: Jak budować wizerunek eksperta poprzez odpowiedzi na pytania pacjentów?
Dowiedz się więcej o budowaniu wizerunku i widoczności w Internecie oraz przekuwaniu ich w zysk swojego gabinetu! 👇
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.