mar 3, 2022

6 zasad moderacji opinii o lekarzach

 

Opinie o lekarzach zamieszczane w Internecie to temat, który wywołuje wiele emocji, zarówno u pacjentów, jak i lekarzy. Czy pacjent może napisać wszystko? Co może zrobić lekarz, który nie zgadza się z opinią na swoim profilu? Czy opinie negatywne są usuwane? Czy może się zdarzyć, że nieuczciwa konkurencja doda negatywną opinię lekarzowi? Dziś opowiem o tym, jak działa system moderacji w ZnanyLekarz.pl.

1. Wszystkie opinie o lekarzach są moderowane

Każdy komentarz zanim zostanie opublikowany na profilu lekarza, jest czytany i weryfikowany przez nasz zespół moderatorów. Moderator sprawdza, czy opinia jest zgodna z regulaminem i dopiero po jego akceptacji opinia jest widoczna w serwisie dla innych pacjentów, a lekarz otrzymuje powiadomienie mailowe o nowym wpisie (warunkiem jest zweryfikowanie profilu). Jeżeli opinia nie jest zgodna z regulaminem wówczas moderator odrzuca ją lub wysyła autorowi do zmiany/uzupełnienia.

2. Opinie nie są anonimowe

Wbrew pozorom opinie o lekarzach, chociaż niepodpisane imieniem i nazwiskiem, nie są anonimowe. Każdy pacjent, który chce wystawić komentarz lekarzowi musi zarejestrować się w naszym serwisie. Tym samym administrator naszej strony posiada dane każdej osoby, który zamieściła wpis na profilu lekarza.

3. Każda opinia musi spełniać określone kryteria

  • opis własnych doświadczeń

Opinię może napisać wyłącznie pacjent lekarza. Oznacza to, że komentarze opisujące wizyty osób z rodziny, czy znajomych nie są akceptowane. Wyjątkiem są wizyty, gdzie pacjentem jest dziecko, a rodzic jest obecny w gabinecie. Opinia od rodzica, jeżeli spełnia inne kryteria jest akceptowana

  • uzasadnienie merytoryczne

Co to znaczy w praktyce? Niezależnie, czy pacjent dodaje pozytywny, czy negatywny komentarz, musi go uzasadnić. Zatem nie wystarczy napisać "Bardzo dobry lekarz. Polecam", podobnie opinia "Nie polecam tego lekarza" nie zostanie zaakceptowana. Opinia bez takiego uzasadnienia byłaby z jednej strony mało wartościowa dla innych pacjentów, z drugiej nie dawałaby lekarzowi możliwości odniesienia się do komentarza

  • obiektywizm

Zależy nam aby ZnanyLekarz.pl był wiarygodnym miejscem z możliwie obiektywnymi opiniami. Dlatego komentarz musi zawierać fakty. Ironia, obraźliwe słowa, poważne oskarżenia nie pojawią się w serwisie.

4. Regulaminowe opinie nie są usuwane

Negatywne opinie, które są zgodne z regulaminem i potwierdzone przez pacjenta nie są usuwane niezależnie od tego, czy lekarz posiada profil płatny, czy korzysta z bezpłatnego konta. Dlaczego? Tak, jak pisałam jednym z naszych celów jest stworzenie wartościowego miejsca z obiektywnymi opiniami. Jeżeli pracownicy serwisu usuwaliby negatywne opinie, wówczas nie mogłoby być mowy o obiektywizmie. Strona, na której pojawiałyby się wyłącznie pozytywne komentarze nie byłaby wartościowa i pacjenci z pewnością nie szukaliby tam lekarza.

5. Możliwości reagowania na negatywne opinie

Każdy lekarz, który nie zgadza się z opinią może ją skomentować i przedstawić swoje stanowisko. Rekomendujemy lekarzom wykorzystanie tej możliwości. Komentarze lekarzy są bardzo pozytywnie odbierane przez pacjentów i dają im możliwość. skonfrontowania wersji pacjenta i lekarza. Oczywiście może zdarzyć się sytuacja, że lekarz jest przekonany, że opisywana w opinii sytuacja nie miała miejsca lub ma inne zastrzeżenia co do jej treści. Wówczas wystarczy kliknąć link "zgłoś nadużycie", który znajduje się przy każdym komentarzu. Taka opinia trafia do moderatora, który ponownie ją weryfikuje i kontaktuje się z pacjentem. Proces weryfikacji trwa maksymalnie 7 dni. Jest to czas, który pacjent otrzymuje na ustosunkowanie się do zgłoszenia lekarza.

❎ Pro tip: Negatywne opinie to nie koniec świata. Wręcz przeciwnie! Zobacz, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami:

6. Eliminacja nieuczciwych wpisów

System moderacji jest wyposażony w system zaawansowanych filtrów, który eliminuje możliwości działania nieuczciwej konkurencji. Dzięki temu jest praktycznie niemożliwe, aby specjalista mógł sam sobie dodawać pozytywne opinie lub napisać negatywny komentarz innemu lekarzowi. Ten system jest wciąż udoskonalany, aby zapobiegać tego typu nadużyciom.

Przeczytaj też: Zero tolerancji dla fałszywych opinii?

Z pewnością te 6 zasad nie wyczerpuje tematu opinii w naszym serwisie, wierzę jednak, że okaże się pomocne w zrozumieniu tego jak działamy. Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach.


Jak profesjonalnie odpowiadać na opinie pacjentów?
Dowiesz się z Kompendium wiedzy o opiniach w Internecie

Pobierz e-book