cze 6, 2022

Jak social media wpływają na decyzje pacjentów?

social_mediaSektor usług zmienił się na przestrzeni ostatnich lat nie do poznania. Tak zwana “droga zakupowa”, czyli proces decyzyjny prowadzący do zakupu, zaczyna się dziś w Internecie. Parafrazując popularne powiedzenie, można żartobliwie stwierdzić: “Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie zarobisz”. Zjawisko to dotyczy również branży zdrowia.

Pacjent online

W ostatnich latach niemal jedna trzecia wszystkich zapytań w wyszukiwarce Google na świecie dotyczyła tematów związanych ze zdrowiem. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika, że ponad połowa polskich internautów co najmniej raz w miesiącu szuka online informacji dotyczących lekarzy i zdrowia. A aż 90% swoją ścieżkę do gabinetu lub placówki zaczyna w sieci. W jaki sposób? Jak się okazuje, nie tylko odwiedzają niezliczone strony internetowe placówek medycznych i gabinetów lekarskich. W zasadzie to dość rzadkie zachowanie. Najczęściej korzystają z wyszukiwarki Google, wpisując w nią interesujące hasło, np. specjalizację i miasto. Tematyka zdrowia jest też bardzo często poruszana w mediach społecznościowych.

Wielka popularność mediów społecznościowych

Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 59 minut dziennie (badanie We Are Social - Digital in Report, 2021).  Poniżej ilustracja, z jakich social mediów polscy internauci korzystają najczęściej.

najpopularniejsze-social-media-pl

Z samego Facebooka korzysta regularnie ponad 78% wszystkich Polaków. Czego tu szukają? Opinii, rekomendacji, a także informacji - przykład poniżej.

 

Wbrew pozorom rola mediów społecznościowych wcale nie sprowadza się do rozrywki - z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (2016) wynika, że sześciu na dziesięciu polskich internautów traktuje je jako pierwsze źródło informacji.

Co robi pacjent w mediach społecznościowych?

PwC Health Research Institute przeprowadził badanie, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Jak się okazało:

  • 40% internautów szukało opinii dotyczących terapii, lekarstw i samych lekarzy,
  • ⅓ porównywała swoje symptomy z opisanymi przez innych użytkowników na Facebooku, YouTube i Twitterze,
  • 25% publikowało treści dotyczące ich doświadczeń z branż zdrowia.

Promuj placówkę online

Płynie z tego prosty wniosek: Internet jest dziś naturalną przestrzenią promowania placówki medycznej. Potencjalni pacjenci aktywnie wyszukują informacje o lekarzach (jak wynika z badania przeprowadzonego wśród pacjentów przez ZnanyLekarz.pl, dla 88% z nich opinie innych na temat lekarza są najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze konkretnego specjalisty). Obowiązkiem managera jest więc zadbanie, aby placówka była odpowiednio widoczna w Internecie, a znalezienie informacji na temat zatrudnionych w niej lekarzy nie przysparzało trudności.

Gdzie warto być?

Prowadzenie strony internetowej placówki wydaje się oczywistością, do której nikogo nie trzeba już przekonywać. Sama strona internetowa to jednak za mało. Dodatkowo, nie każdy gabinet może sobie pozwolić na coś więcej niż prosta wizytówka (bo to angażujące czasowo i finansowo).  Z pomocą przychodzi tu ZnanyLekarz i Profil Premium.

Z pewnością warto też zatroszczyć się o obecność na Facebooku, czyli najpopularniejszym portalu społecznościowym w Polsce - tutaj przeczytasz, jak prowadzić facebookowy profil placówki medycznej.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz prowadzenie profilu na Facebooku, czy Instagramie, czy zainwestujesz swój czas jeszcze w inne social media, pamiętaj, aby umożliwić szybki i wygodny kontakt ich użytkownikom. Jednym ze sposobów na to jest umieszczenie linka do kalendarza wizyt online w swoim profilu.


Pro tip: aby ułatwić swoim pacjentom kontakt, dodaj w profilu link do kalendarza online - tutaj znajdziesz informacje, jak to zrobić:

👉 dodaj swój kalendarz online w profilu na Facebooku

👉 dodaj swój kalendarz online w profilu na Instagramie


Daj się znaleźć pacjentom

Jak to zrobić skutecznie? Korzystaj z siły portali, z których korzystają Twoi pacjenci. Wiodącym portalem zaprojektowanym specjalnie dla lekarzy i pacjentów jest ZnanyLekarz.pl, notujący ponad milionem wizyt zarejestrowanych online miesięcznie - to miejsce, w którym placówka także powinna być należycie reprezentowana. Rzetelnie uzupełniony profil lekarza doskonale pełni rolę jego internetowej wizytówki, a dzięki możliwości odpowiadania na opinie wystawiane przez pacjentów oraz zadawanych przez nich pytań, staje się nowoczesnym i wygodnym narzędziem do komunikacji.  Plus - ZnanyLekarz pojawia się w top3 wyników wyszukiwania dla wielu pytań i specjalizacji. Osiągnięcie takiego efektu samodzielnie, dla własnej strony, to zdecydowanie większy nakład. Zarówno finansowy, jak i czasowy. Jeśli nie masz jeszcze profilu, możesz założyć go tutaj.

Reasumując, warto traktować Internet i media społecznościowe poważnie - to obecnie najważniejsze źródło pozyskania pacjentów. A także świetny sposób na budowanie wizerunku i lojalności pacjentów już pozyskanych. Wystarczy zatroszczyć się, żeby mogli znaleźć Cię tam, gdzie jej rzeczywiście szukają.


Pobierz bezpłatny poradnik i dowiedz się więcej o marketingu placówki medycznej!