WYWIAD
Centrum Medyczne GlivClinic

Anna Dołaszyńska-Żółkiewska, współzałożyciel oraz kierownik (wraz z mężem) Centrum Medycznego GlivClinic w Gliwicach, opowiedziała nam o doświadczeniach związanych z wykorzystaniem konsultacji online przez nią i innych lekarzy w placówce.

glivclinic-logo

Centrum Medyczne GlivClinic

W Centrum Medycznym GlivClinic umożliwiamy dostęp do wielu specjalistów bez kolejek, dzięki czemu Pacjent może sprawnie przejść przez diagnostykę i leczenie. Wierzymy również w moc badań i działań profilaktycznych, dzięki którym Pacjent będzie mógł długo cieszyć się dobrą formą – lepiej (i łatwiej) zapobiegać, niż leczyć.

Zobacz profil

W jaki sposób wykorzystuje Pani konsultacje online w swojej specjalizacji? Czy są one pomocne?

W dobie zagrożenia epidemicznego przeprowadzenie konsultacji online w niektórych przypadkach jest jedyną możliwą bezpieczną formą kontaktu pacjenta z lekarzem. Razem z zespołem specjalistów z Centrum Medycznego GlivClinic przygotowaliśmy się do profesjonalnego udzielania porad zdrowotnych za pośrednictwem multimedialnych środków komunikacji, w tym przede wszystkim poprzez platformę ZnanyLekarz. Przedstawiciele specjalności zabiegowych, jak i zachowawczych, podkreślają nieocenioną wartość bezpośredniego kontaktu i możliwość osobistego zbadania pacjenta, co jest kluczowe do wdrożenia prawidłowego leczenia. Jednak u pacjentów zdiagnozowanych wcześniej z przewlekłą nawracającą dolegliwością, teleporady dają możliwość natychmiastowego zastosowania leczenia w celu szybkiego opanowania schorzenia. W rzeczywistości nieczynnych poradni i utrudnionego kontaktu z lekarzem prowadzącym konsultacja online staje się dla pacjentów najlepszym możliwym rozwiązaniem. Odległość i restrykcje nie stanowią wówczas problemu.

Czy pacjenci są chętni na takie wizyty? Jak je oceniają?

Z dotychczasowego krótkotrwałego doświadczenia wnioskuję, że istnieje całkiem spora grupa pacjentów zainteresowana konsultacjami online. Atrakcyjność tej formy porady lekarskiej polega na braku ograniczeń co do odległości, jest dostępna dla osób objętych kwarantanną oraz niewychodzących z domu z obawy o własne bezpieczeństwo. Możliwość kontaktu ze specjalistą, wyjaśnienie nurtujących wątpliwości oraz uzyskanie zaleceń, w tym e-recepty, satysfakcjonuje pacjentów. Po odbytej teleporadzie pozostaję w kontakcie telefonicznym z pacjentami, co umożliwia bieżące omówienie postępów leczenia. Pacjenci, którzy skorzystali z takiej formy kontaktu z lekarzami, wyrażali bardzo pozytywne opinie.

Czy aktywacja i samo przeprowadzenie konsultacji online są skomplikowane?

Lekarze z Centrum Medycznego GlivClinic są zadowoleni z pracy w systemie dostarczonym przez portal ZnanyLekarz. Obsługa, aktywacja i przeprowadzenie konsultacji online są intuicyjne, nieskomplikowane i nie wymagają doświadczenia w pracy na komputerze. Zaplecze techniczne CM GlivClinic czuwa nad poprawnym działaniem sprzętu komputerowego oraz na bieżąco rozwiązuje ewentualne problemy techniczne. Choć forma konsultacji online wydaje się być bardziej atrakcyjna dla ludzi młodych, na co dzień funkcjonujących w środowisku internetowym, to także osoby mniej doświadczone, czy starsze, bez trudu radzą sobie z obsługą funkcji wymaganych do sprawnego przeprowadzenia wizyty online. Opiekun ze strony ZnanegoLekarza kompetentnie rozwiewa ewentualne wątpliwości i, co jest nie do przecenienia, jest dostępny w każdej krytycznej sytuacji.

Co jest największą wartością/zaletą konsultacji online dla lekarza?

Konsultacje online ograniczają z jednej strony możliwości diagnostyczne lekarzy, z drugiej jednak są bezpieczną, łatwo dostępną formą kontaktu z pacjentami mieszkającymi daleko, objętymi kwarantanną, nie mogącymi opuszczać domu ze względu na zagrożenie epidemiczne. Czas, jaki można poświęcić na konsultacje, pozwala na ustalenie postępu leczenia, ewentualnego zaostrzenia dolegliwości i konieczności osobistego stawienia się w gabinecie. Wartością konsultacji online jest pozostawanie w kontakcie i sprawowanie nadzoru nad leczeniem pacjenta w warunkach ograniczonej możliwości kontaktu.

GlivClinic-screen

“Choć forma konsultacji online wydaje się być bardziej atrakcyjna dla ludzi młodych, na co dzień funkcjonujących w środowisku internetowym, to także osoby mniej doświadczone, czy starsze, bez trudu radzą sobie z obsługą funkcji wymaganych do sprawnego przeprowadzenia wizyty online.”

Czy pacjenci mają jakieś obawy przed taką zdalną konsultacją?

Zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów, zdalne konsultacje są nowością. Korzystanie z wizyt online wymaga oswojenia z nowoczesnymi technologiami. Pacjenci, zwłaszcza korzystający z teleporady po raz pierwszy, obawiają się przebiegu wizyty ze względów technicznych, prawidłowego funkcjonowania połączenia internetowego i konieczności obsługi komputera. Dotyczy to niektórych osób starszych, na co dzień korzystających w mniejszym stopniu z Internetu. Po odbyciu pierwszej wizyty online, obawy znikają i te osoby zapisują się na zdalne wizyty do kolejnych specjalistów.

Co mogłaby Pani zarekomendować innym lekarzom w związku z konsultacjami online? Jakiś specjalny sposób promocji? Przygotowanie profilu?

Lekarze z Centrum Medycznego GlivClinic mieli wątpliwości, czy taka forma kontaktu z pacjentem będzie satysfakcjonująca i umożliwi bezpieczne prowadzenie chorego. Okazało się, że obie strony – lekarze i pacjenci – są zadowoleni z wizyt online. Na podstawie naszego doświadczenia z przekonaniem polecamy taką formę kontaktu z pacjentami, która uzupełnia ofertę gabinetu. Pacjenci coraz częściej wyszukują specjalistów poprzez portal ZnanyLekarz.pl i w oferowanych usługach warto wymienić możliwość udzielenia teleporady. Pomocne dla wyszukujących wizyty pacjentów okazuje się również zamieszczenie odpowiednich informacji na stronie internetowej lekarza czy poradni. Na stronie Centrum Medycznego https://glivclinic.pl aktywnie wykorzystywane są widgety ze ZnanegoLekarza, które przekierowują pacjentów bezpośrednio do strony rejestracji online.

Czy od razu była Pani przekonana do takiej formy konsultacji?

Zarówno ja, jak i moi współpracownicy, byliśmy początkowo sceptycznie nastawieni do wizyt online. Osobiście dostrzegałam pewne wartości takiej formy komunikacji z pacjentem, ale niepokoiły mnie ograniczenia bezpośredniego kontaktu i brak możliwości zbadania pacjenta. Przeprowadzenie pierwszych wizyt online rozwiało wątpliwości i pokazało więcej korzyści. Co prawda, część „rozmów” musi kończyć się wizytą w gabinecie (konieczność wykonania diagnostyki i badania fizykalnego, drobnych zabiegów). W takich sytuacjach, jeśli to możliwe ze względu na odległość, zapraszam do swojego gabinetu albo przekonuję do pilnego skorzystania z usług lekarzy pracujących w okolicy pacjenta.

Jak organizuje sobie Pani pracę? Jak wygląda Pani dzień?

Mój dzień jest zorganizowany i zaplanowany od wczesnych godzin rannych, do późnego wieczora. Lwią część tego czasu zajmuje praca. W godzinach przedpołudniowych: szpital, blok operacyjny, prowadzenie pacjentów na oddziale; popołudniami zaś praca w gabinecie lub konsultacje online, współpraca z laboratoriami, omówienie wyników i temu podobne. Zagrożenie epidemiczne nie spowodowało zmniejszenia zachorowań na inne, także poważne, schorzenia. W mojej specjalności nie było możliwości ograniczenia się tylko do pracy zdalnej. Ostre schorzenia chirurgiczne pojawiają się ciągle, a zmniejszenie liczby punktów medycznych wręcz zwiększyło ilość pracy i udzielanych porad.

Z jakimi obawami pacjentów spotkała się Pani odnośnie konsultacji online i czy to się potwierdziło?

Jeśli w ogóle pojawiały się jakieś obawy, to zazwyczaj dotyczyły technicznych umiejętności uczestniczenia w wizycie online. Te wątpliwości były bardzo szybko rozwiewane, po kilku minutach konsultacji online, bo komunikacja okazywała się prosta a stres szybko mijał. Jak dotąd wszystkie zaplanowane wizyty online udało się z sukcesem przeprowadzić.

Czy uważa Pani, że trzeba mieć wyjątkowy sprzęt albo umiejętności techniczne, żeby prowadzić wideokonsultacje?

Wideokonsultacje nie wymagają zaawansowanego technicznie sprzętu. I choć w Centrum Medycznym GlivClinic dysponujemy nowoczesnymi, szybkimi i wydajnymi urządzeniami, na których praca jest bardzo przyjemna i komfortowa, to podstawowe urządzenia wyposażone w kamerę internetową, mikrofon i głośniki wystarczą do przeprowadzenia wizyty online.

“Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że wizyty online mogą być znakomitym uzupełnieniem podstawowej oferty usług gabinetu medycznego.”

Czy w przyszłości będzie Pani chciała prowadzić taką formę konsultacji?

Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że wizyty online mogą być znakomitym uzupełnieniem podstawowej oferty usług gabinetu medycznego. I choć osobisty kontakt i zbadanie pacjenta jest nieodzowną częścią procesu leczenia, to już nadzór i monitorowanie postępów leczenia oraz omówienie wyników badań laboratoryjnych, może być z powodzeniem i korzyścią dla obu stron - lekarza i pacjenta - prowadzone zdalnie. W takiej formie wizyty online pozostaną w mojej ofercie.

Zobacz historie sukcesu naszych Klientów!
Zobacz wszystkie
Masz pytanie? Napisz do nas! Nasz doradca skontaktuje się z Tobą w ciągu 48 h. Skontaktuj się