Social media dla lekarzy?
Najpopularniejszą rozrywką polskich internautów są media społecznościowe – spędzają w nich średnio 7 godzin i 4 minuty tygodniowo (dane na styczeń 2022 r.). Nie dziwi więc, że marketing medyczny w mediach społecznościowych to już codzienność w promocji placówki medycznej czy gabinetu lekarskiego.
Niemal co drugi Polak jest na Facebooku
Najpopularniejszym w Polsce portalem społecznościowym jest Facebook. Globalnie Facebook ma ponad 2,8 miliarda użytkowników miesięcznie, a aż,9 miliarda korzysta z serwisu każdego dnia (Q2 2021, źródło Facebook). W Polsce jest 21,5 mln. użytkowników Facebooka (Marzec 2021, źródło: Gemius). Nie jest to portal “tematyczny”, raczej złożona platforma do wymiany komunikatów pomiędzy użytkownikami. Facebooka cechuje swoisty egalitaryzm - konto założyć może tam każdy, portal nie jest zorientowany na żaden przewodni temat.
Facebook daje duże możliwości przedsiębiorcom (a za takich należy uznać prowadzących swoje gabinety lekarzy). Dzięki darmowym, łatwym w obsłudze narzędziom można utworzyć stronę firmową, tzw. fanpage. Spełni on podobną rolę do zwykłej strony internetowej - umożliwi podanie danych kontaktowych i informacji o sobie, galerii zdjęć itp. Świetnie nadaje się do bieżacej komunikacji z pacjentami - obecnymi oraz przyszłymi, czy budowania wizerunku eksperta.
Nie wiesz o czym pisać? Albo potrzebujesz odrobiny inspiracji? Przykładowe posty - zarówno dla Facebooka jak i Instagrama znajdziesz na naszym blogu:
- dla placówek: Marketing usług medycznych: 11 pomysłów na posty w social mediach + przykłady
- dla lekarzy i specjalistów: Lekarz w social mediach: 9 pomysłów na posty
To, co się liczy - zaangażowanie
Ze względu na specyfikę Facebooka, strony firmowe wykorzystywane są przede wszystkim do komunikacji z fanami (osobami, które je “polubiły” i otrzymują bieżące powiadomienia o aktywnościach). Stąd konieczność częstego publikowania treści czyli postów.
Jeszcze przed założeniem fanpage’a warto przygotować strategię dotyczącą publikowanych treści, ich źródeł i częstotliwości. Należy też na bieżąco doglądać interakcji z pacjentami, odpowiadać na pytania, sprawdzać, czy nie pojawiły się jakieś niepożądane komentarze. Wymaga to sporego zaangażowania, jednak z drugiej strony - odpowiednio prowadzony fanpage może być bardzo skutecznym narzędziem wizerunkowym.
Czy Instagram to dobre medium społecznościowe dla lekarzy?
Lekarze z powodzeniem wykorzystują Instagrama, który w Polsce ma 6,8 miliona aktywnych użytkowników.. To przydatny kanał w budowaniu wizerunku, czy edukacji. Kilka ciekawych przykładów znajdziesz w artykule: Lekarz w social mediach: 9 pomysłów na posty.
Portale dla profesjonalistów
Coraz większą popularność zdobywa LinkedIn - reklamujący się jako “portal profesjonalistów”. Korzysta z niego obecnie ponad 4 700 000 Polaków. W przeciwieństwie do egalitarnego Facebooka, LinkedIn specjalizuje się w kontaktach zawodowo-biznesowych.
LinkedIn kojarzony jest głównie z miejscem, w którym szuka się nowej pracy. To pewne uproszczenie, ale rzeczywiście portal mocno koncentruje się na życiu zawodowym. O ile za pośrednictwem LinkedIn lekarz nie dotrze raczej bezpośrednio do potencjalnych pacjentów, tak może pozyskać cenne branżowe kontakty - a właściciele prywatnych placówek mogą tu z powodzeniem szukać pracowników.
Miejsce w Internecie dedykowane dla lekarzy i pacjentów
88 % pacjentów znalazło lekarza na ZnanyLekarz.pl
Specjalnie dla polskich lekarzy powstał nasz serwis - ZnanyLekarz.pl. Co go wyróżnia? Przede wszystkim, został zaprojektowany jako miejsce, w którym potencjalni pacjenci szukają i wybierają lekarza. Co miesiąc odwiedza nas ok. 13 milionów osób. W ankiecie przeprowadzonej na ponad 1500 badanych aż 88% przyznało, że swojego lekarza znaleźli na ZnanyLekarz.pl i oceniło ten wybór jako właściwy.
Z drugiej strony, aż 72% lekarzy, którzy posiadają już profile w serwisie, uznało, że obecność tam ułatwia im budowanie pozytywnego wizerunku. Założenie i prowadzenie profilu w ZnanyLekarz.pl jest bezpłatne - chętni mogą skorzystać z płatnego systemu gabinetowego i funkcji, dzięki której m.in. otrzymują narzędzie pozwalające pacjentom umawiać wizyty bezpośrednio z poziomu profilu, zarządzać pracą gabinetu czy komunikować się z pacjentami (zobacz więcej).
Reasumując - z pewnością warto zainteresować się mediami społecznościowymi, aby skutecznie promować swoją praktykę lekarską. Możliwości są duże, a narzędzia łatwo dostępne.
Pobierz niezbędnik każdego lekarza, który chce zadbać o dobrą widoczność w Internecie: