Obecność w social mediach nie jest już wyborem - a koniecznością. W końcu to tutaj jest 90% Twoich pacjentów, zarówno obecnych, jak i tych potencjalnych. To właśnie media społecznościowe dają Ci doskonałą okazję do budowania wizerunku i bieżącej komunikacji z pacjentami.
Media społecznościowe stają się coraz bardziej powszechne, a ich użytkowanie rośnie z roku na rok. Obecnie 9 na 10 użytkowników korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych, a 94,5% internautów w Polsce codziennie korzysta z sieci społecznościowych. Jakie portale społecznościowe Polacy wybierają najchętniej? Według raportu Digital Poland 2024 liderem pozostaje Facebook, z którego korzysta 86,9% polskich internautów. Polacy chętnie korzystają również Messengera (80,1%), a także Instagrama (62,7%). Nie można lekceważyć również TikToka, z którego korzysta już niemal połowa Polaków (49,6%) oraz komunikatora WhatsApp (55,2%).
W zależności od sytuacji media społecznościowe mogą pomóc w docieraniu do pacjentów, dbaniu o reputację eksperta, promowaniu praktyki czy budowaniu marki osobistej. Dzięki nim możesz uzyskać rozpoznawalność lub poinformować o swojej ofercie. Jednak, jak w przypadku każdego narzędzia, znaczenie ma sposób, w jakim się nim posługujesz.
W tym artykule znajdziesz:
1. Brak profesjonalnego profilu w social mediach.
2. Zaniedbanie i nieaktualne informacje na profilu.
3. Brak możliwości umówienia wizyty z poziomu profilu.
4. Brak dialogu z publicznością.
5. Brak granicy pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.
Co ciekawe, najczęściej specjaliści jako przyczynę powyższych 5 błędów w komunikacji w social mediach podają brak czasu. Podczas, gdy prawdziwą przyczyną jest...brak strategii!
Pamiętaj, że mając dobrze przygotowany plan działania, jesteś w stanie zrealizować założenia. I tutaj z pomocą przychodzi ZnanyLekarz. W dalszej części artykułu znajdziesz porady oraz linki do dodatkowych materiałów, takich jak szablony marketingowe (w tym harmonogram postów), Kalendarz dni związanych ze zdrowiem, czy artykuł Pomysły na posty w social mediach.
Nie popełniaj tych błędów. Przygotowałam dla Ciebie krótki poradnik:
Media społecznościowe zrewolucjonizowały nasze nawyki i sposób komunikacji. Stanowią one doskonałe narzędzie do komunikowania się z pacjentami i budowania zaufania - jeszcze przed pierwszą wizytą.
Jeśli posiadasz profil społecznościowi nie jesteś pewien, czy potrafisz wykorzystać jego potencjał, albo myślisz o opracowaniu strategii marketingowej na nowych kanałach cyfrowych i nie wiesz od czego zacząć, to jesteśmy po to, aby Ci pomóc.
Za co użytkownicy pokochali social media? Za dostarczanie informacji przy użyciu prostego języka i zróżnicowanego stylu komunikacji w zależności od wybranego kanału. Facebook, czy Instagram stały się wiarygodnymi i cenionymi źródłami informacji. Nie dziwi zatem, że media społecznościowe są wykorzystywane także w tak delikatnej dziedzinie jak zdrowie. W jaki sposób?
Cytując ekspertkę w dziedzinie komunikacji, Monikę Czaplicką: Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, opierają się na 2 filarach: medium i społeczności. Każdy z nas może być nadawcą treści - swoistym medium. Czy będziemy brukowcem, czy eksperckim źródłem wiedzy zależy tylko od nas. Nasze treści dostarczane są do społeczności, czyli ludzi, którzy chcą nas czytać/obserwować. W przypadku lekarzy odbiorcami zazwyczaj są aktualni i potencjalni pacjenci lub koledzy i koleżanki po fachu.
Posty i czaty nie tylko dostarczają informacji, ale także odpowiadają na pytania dotyczące zdrowia i terminów wizyt medycznych. Media społecznościowe umożliwiają dzielenie się i opowiadanie o własnych doświadczeniach, tworząc sieć wsparcia i zaufania dla różnych kategorii użytkowników.
Z pomocą social mediów pacjenci są zachęcani do pogłębiania wiedzy na temat dostępnych możliwości leczenia i terapii, zyskują też większy dostęp do wiedzy i stają się coraz bardziej świadomi. Dlatego pacjent w ramach swojej społeczności staje się aktywnym i zaangażowanym rozmówcą, zainteresowanym wskazówkami i wsparciem emocjonalnym, aby jak najlepiej radzić sobie ze swoim, czy swoich bliskich, stanem zdrowia. Ta swoboda dzielenia się odnosi się również do opinii lekarzy i placówek medycznych oraz do udostępniania swoich danych zdrowotnych.
Dlatego warto wykorzystać wykorzystać ten trend np. dzieląc się wiedzą w mediach społecznościowych. Dzięki temu możesz świadomie i konsekwentnie budować wizerunek eksperta i relacje z pacjentami.
Aby osiągnąć pozytywne rezultaty, konieczne jest poświęcenie odpowiedniego czasu na korzystanie z mediów społecznościowych. Używanie nieaktualnego profilu na Facebooku lub LinkedIn może budować negatywny wizerunek.
Aktualizowane i po prostu "żywe" konto społecznościowe pomoże poprawić widoczność twojej praktyki w Internecie i pomóc Ci zbudować wizerunek eksperta. To z kolei zachęca potencjalnych pacjentów do rezerwowania wizyty online - a jak technicznie zorganizować ten proces, opisuję w kolejnym punkcie.
Wróćmy jednak do samej podstawy komunikacji w social mediach: o czym pisać? Na początek, warto opublikować posty, które przedstawiają Ciebie i Twoją praktykę, z aktualnymi informacjami, aby być widocznym dla tych, którzy szukają online najbardziej odpowiedniego specjalisty dla swoich potrzeb, jak również dla tych, którzy już Cię znają.
Jeśli nie masz pomysłów na to, co publikować w mediach społecznościowych, możesz opisać nową terapię, zamieścić zdjęcia gabinetu, najnowsze praktyki na temat ogólnie interesującego tematu zebrane w artykule, a nawet video edukacyjne. Możesz podzielić się wynikami istotnych badań kub udostępniać wartościowe posty np. organizacji społecznych czy autorytetów w dziedzinie zdrowia. To wszystko są treści, które możesz wykorzystać do promowania swojej praktyki i pozostania w kontakcie z aktualnymi i potencjalnymi pacjentami. Pamiętaj o regularnym publikowaniu - przy czym częstotliwość dopasuj do swoich możliwości.
💡W ostatniej sekcji tego artykułu ("Materiały dodatkowe") znajdziesz link do poradnika ZnanyLekarz w pomysłami na posty i przykładami z profili lekarzy i specjalistów.
Media społecznościowe to nie zwykła wizytówka, czy strona gabinetu. Łatwość i natychmiastowość kanałów społecznościowych nie ograniczają się jedynie do częstego publikowania postów informacyjnych - dają o wiele więcej możliwości. Z pomocą mediów społecznościowych możesz aktywnie budować wizerunek, widoczności i...pozyskiwać pacjentów.
Tak jak pewnie już wiesz, widget ZnanyLekarz pozwala Ci połączyć swój kalendarz także w social mediach i umożliwia Twoim pacjentom rezerwację wizyt online, 24/7.
Aby ułatwić swoim pacjentom kontakt, dodaj w profilu link do kalendarza online. Tutaj znajdziesz informacje, jak to zrobić:
W przypadku pilnych i natychmiastowych komunikatów, wystarczy po prostu opublikować wpis. Masz wyjątkową promocję lub ofertę do podzielenia się? Wprowadź post na swoich profilach społecznościowych, aby szybko poinformować swoją społeczność.
Nie ograniczaj się jednak wyłącznie do informowania. Przygotuj się też na ewentualne pytania - warto pamiętać o tym, że w mediach społecznościowych ważne są interakcje. Jeśli pacjent zada pytanie lub poprosi o szczegóły, to będzie oczekiwać odpowiedzi również na tym samym kanale komunikacji. Nie ignoruj tego - wykorzystaj tę szansę, aby budować relacje. Dzięki temu Twoi obserwatorzy będą na bieżąco i poczują się bliżej Ciebie, co z pewnością wpłynie korzystnie na Twój profesjonalny wizerunek.
🔖Przeczytaj też e-book: Jak odpowiadać na opinie pacjentów?
Kluczowym punktem dla specjalisty jest ustalenie i zachowanie granicy między lekarzem a pacjentem, szanując pewne zasady prywatności. Na przykład Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne (AMA) zaleca unikanie akceptowania zaproszeń do znajomych od pacjentów w mediach społecznościowych, takich jak Facebook.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych usługach i jak ZnanyLekarz może pomóc Ci skutecznie komunikować się z pacjentami, nie wahaj się skontaktować z nami.