Jak rozwijać gabinet lekarski i pozyskiwać pacjentów?
O pozyskiwaniu pacjentów i ścieżkach dotarcia do tych idealnych - z którymi lekarze lubią pracować.
Jak rozwijać gabinet lekarski i skutecznie pozyskiwać pacjentów? Ekspert odpowiada.
Artykuł powstał na bazie rozmowy z Arkiem Buziewiczem - ekspertem, który odpowiada za sukces własnych gabinetów, m.in. sieci klinik Dentim Clinic. Jest również współtwórcą aplikacji IQ DENTAL, która zarządza gabinetami stomatologicznymi i skupia się nie tylko na elektronicznej dokumentacji medycznej, ale także na poprawianiu akceptacji planów leczenia i rentowności praktyk (oczywiście aplikacja ma też integrację ze ZnanyLekarz).
3 kroki do skutecznego pozyskania pacjenta
Krok 1: daj się znaleźć
U pacjenta zaistniała potrzeba zdrowotna, więc szuka rozwiązania lub lekarza. Potencjalny pacjent będzie w tym czasie czytał o swoich problemach, o dostępnych rozwiązaniach, jak wyglądają zabiegi, ile trwają. Poszukiwania te będą odbywać się wielokierunkowo – zarówno wśród znajomych, jak i w Internecie. I tutaj istotne, aby w swoich poszukiwaniach trafił właśnie do Ciebie.
🔖Pro tip: 90% pacjentów zaczyna swoją "ścieżkę pacjenta" do gabinetu lekarza właśnie w Internecie. Bądź dla nich widoczny. 🔎 Jak możesz ułatwić, a dodatkowo znacznie przyspieszyć znalezienie Twojego gabinetu w wyszukiwarce i Mapach Google? - sprawdź 👉 wskazówki ZnanyLekarz.
Z chwilą, gdy pacjent pozna swoje opcje leczenia, będzie chciał znaleźć odpowiedniego fachowca, ze stosownym doświadczeniem i umiejętnościami.
Krok 2: pokaż się z dobrej strony
Mając już kilka nazwisk zrobi preselekcję i zweryfikuje każdego w Google. Stamtąd wejdzie na stronę internetową gabinetu, odwiedzi profil na ZnanyLekarz.pl, przeczyta artykuły na blogu.
📖 Pobierz bezpłatny e-book "4 zasady budowania wizerunku specjalisty" 👉
🔖 Pro tip: Dlatego ważna jest widoczność oraz odpowiednia prezentacja oferty medycznej. Co to znaczy? Sprawdź w artykule: Bądź widoczny w Internecie: pokaż pacjentom, jakie choroby leczysz!
Krok 3: rekomendacje medyczne
Ostatnim krokiem będzie poszukiwanie dowodów społecznego poparcia (tzw. social proof). Przykładowo, gdy mówimy o gabinecie stomatologicznym, to potencjalny pacjent będzie szukał informacji o innych pacjentach, którzy z podobnymi problemami jak on podjęli leczenie u danego stomatologa. Będzie chciał usłyszeć ich historie, opinie o leczeniu, czy o lekarzu wykonującym zabieg oraz czego można się spodziewać po zabiegu. Szczególnie chętnie będzie oglądał zdjęcia przed i po, czy też filmy z wypowiedziami pacjentów po leczeniu.
🔖 Pro tip: Dla wielu lekarzy i specjalistów proszenie o opinie pacjentów wciąż jest niezręczne. I tu z pomocą przychodzi ZnanyLekarz. 👉 Jeśli korzystasz już z kalendarza i rejestracji online ZnanyLekarz, to po każdej wizycie system automatycznie wyśle SMS z prośbą o wystawienie opinii. Opinia taka, po weryfikacji, trafi na Twój profil na ZnanyLekarz.pl. I tutaj będzie widoczna dla wszystkich użytkowników serwisu, w tym Twoich potencjalnych pacjentów.
3 rzeczy, o które musisz zadbać, aby skutecznie rozwijać gabinet lekarski i pozyskiwać pacjentów
Aby znacząco ułatwić potencjalnym pacjentom znalezienie informacji i wybór specjalisty (czyli siebie) warto zadbać podczas budowania swojego wizerunku lekarza-eksperta o następujące kwestie:
- dziel się wiedzą, edukuj pacjentów,
- przedstaw historie swoich pacjentów,
- wykorzystaj różne formy, w tym wideo i zdjęcia z pacjentami.
Gdzie warto publikować opisywane treści? Najlepiej na stronie internetowej gabinetu. To powinno być centrum, na które przekierowywany jest cały ruch online.
Kolejnym elementem, o który warto zadbać to przyciąganie ruchu na stronę internetową gabinetu. Można to zrobić na dwa sposoby:
- ruch bezpłatny
- ruch płatny
Przykładem bezpłatnych sposobów na pozyskanie ruchu są:
- mailingi, w szczególności te o charakterze informacyjnym, czy edukacyjnym, jak np. wysyłane cyklicznie newslettery,
- publikacja treści, np. artykułów, poradników - świeży content, który wpływa cudownie na pozycjonowanie organiczne w Google (inaczej zwane SEO),
- profile ogólne w Mapach Google (do niedawna Google Moja Firma).
Dodatkowe działania, które pomogą przynieść bezpłatnie ruch na stronę internetową Waszego gabinetu to obecność w różnych formach w portalach branżowych, czy opiniotwórczych. Przykładem takich miejsc jest ZnanyLekarz.
Wykorzystaj siłę social mediów do komunikacji z pacjentami
Nie wolno też zapominać o mediach społecznościowych. Do wyboru jest wiele możliwości i form, np. posty tekstowe, graficzne, relacje, rolki w najpopularniejszych dzisiaj mediach społecznościowych: Facebooku, Instagramie i TikToku. Warunkiem powodzenia jest jednak “swobodnie” prowadzenie tych kanałów. Zbyt dużo treści merytorycznych może zniechęcić potencjalnych pacjentów. Zadbajmy zatem o pokazanie również procesów, zespołu i samych pacjentów.
Z kolei ruch płatny wygenerujemy poprzez specjalne kampanie. Takie opcje oferują media społecznościowe (Facebook, Instagram, Linkedin) oraz Google. Ten ostatni umożliwia nam dotarcie do potencjalnych odbiorców również szerzej, niż tylko w wynikach wyszukiwania. Wykorzystując tę opcję możesz sprawić, że Twoje reklamy będą wyświetlały się na przykład na Onecie czy Interii.
Odsuwając na bok cały marketing online opisywany wyżej, warto też wspomnieć o innej formie - mianowicie marketingu, jaki dzieje się poza Internetem.
Offline, czyli działaj również poza Internetem
Przykładem takich działań jest organizowanie spotkań i branie udziału w wydarzeniach celem przybliżenia oferty potencjalnym pacjentom.
Zaproś pacjentów do siebie
Dni Otwarte / Wieczory Otwarte / Drzwi Otwarte. Tego typu wydarzenia są doskonała okazja do propagowania profilaktyki, co może być punktem wyjścia do akcji edukacyjnej. Biorąc pod uwagę zakaz reklamy w służbie zdrowia, organizacja akcji edukacyjnych jest jednym z niewielu sposobów na pozostanie w zgodzie z Izbą Lekarską. Tylko informowanie, bo tyle pozwalają przepisy, najlepiej zatem wykorzystać do informowania o czymś istotnym.
Zdaniem eksperta, informowanie o miejscu wykonywania zawodu, zabiegach czy tytułach nie ma większego sensu. Wykorzystajmy zatem ten przepis najbardziej jak się da. Z doświadczenia wiem, że pacjenci najlepiej reagują na zaproszenie na bezpłatne wydarzenie, które być może pokaże im sposoby rozwiązania problemów z jakimi się borykają. Idealnie w to się wpasowują Dni Otwarte, podczas których można spotkać się z potencjalnymi pacjentami twarzą w twarz i przedstawić im naszą ofertę.
Organizacja Dni Otwartych Powinna być nieskomplikowana i łatwa do przeprowadzenia. Robiąc to regularnie (powiedzmy raz na 3-6 miesięcy) po pierwsze realizujemy ważny aspekt powtarzalności, który buduje w głowach potencjalnych pacjentów wrażenie wiarygodności, a po drugie doskonalimy cały proces, co skutkować będzie tylko większą liczbą pacjentów na tych wydarzeniach oraz większą konwersją, czyli skutecznością przeprowadzonych wydarzeń.
🔖Pro tip: Podczas Dni Otwartych możesz przedstawić ofertę limitowaną, np. z bonusem, czy rabatem wyłącznie dla osób, które wzięły udział w wydarzeniu. Jeśli ustalisz specjalny kod, czy hasło przypisane do konkretnego wydarzenia, to dodatkowo łatwiej będzie Ci zmierzyć efekty swoich działań. Pamiętaj też, aby wszystkie działania były zgodne z regulacjami prawnymi.
🔖 Przeczytaj też: Aspekty prawne reklamy i promocji w branży medycznej
Ostatnim elementem, który warto wspomnieć przy pozyskiwaniu pacjentów jest:
Współpraca z partnerami
Partnerami mogą być firmy, instytucje nie będące bezpośrednią konkurencją, ale docierające do tej samej grupy docelowej. Przykładowo, jeżeli jesteś stomatologiem to Twoimi idealnymi partnerami mogą być:
- lekarze innych specjalności - laryngolog, internista, ortopeda,
- inni profesjonaliści - logopeda, fizjoterapeuta, osteopata,
- inne firmy usługowe - gabinety kosmetyczne, fryzjerskie, SPA,
- jednostki edukacyjne - okoliczne szkoły podstawowe i licea.
Aby taka współpraca okazała się sukcesem, należy pamiętać o wzajemnym wspieraniu się. Idealnie, aby inicjatywa wyszła z naszej strony. Pokażmy, że możemy coś dać od siebie, niekoniecznie oczekując czegoś w zamian.
Najprostsze formy partnerstwa to polecenia i rekomendacje. Można zacząć od tych ustnych, a docelowo przygotować ulotki, broszury czy też karty skierowania lub poleceń.
Jeżeli zrobimy to dobrze, druga strona odwdzięczy się nam mimowolnie :). W dłuższym okresie możemy też organizować wspólne wydarzenia, konkursy, zabawy.
Na końcu, jednak nie najmniej ważne: zadbaj o to, aby pacjenci, którzy już trafią, czy to na Twoja stronę, czy to na wizytówkę, mogli z łatwością zarejestrować się na wizytę!
🔖 Pro tip ZnanyLekarz: Aż 80% pacjentów oczekuje możliwości wygodnej rejestracji online.
Co więcej, 43% rejestracji odbywa się poza godzinami pracy gabinetu lub placówki.
Jak nie tracić pacjentów i wyjść naprzeciw ich potrzebom, dając możliwość rejestracji 24/7?
Wykorzystaj do tego narzędzia. Sprawdź:
Widget | TeleRejestracja dla lekarzy i specjalistów | ZnanyLekarzPhone dla Placówek
Jak rozwijać gabinet lekarski i pozyskiwać pacjentów w internetowej rzeczywistości?
Rola komunikacji internetowej z pacjentami jest obecnie tak znacząca, że nie powinno w sieci zabraknąć lekarza. W związku z tym niezwykle dużego znaczenia nabiera umiejętność zrozumienia i wykorzystania nowych mediów w rozwoju praktyki lekarskiej. Rośnie rola umiejętności budowania autorytetu i utrzymania reputacji, prezentowania swojej osoby i usług w Internecie, radzenia sobie z opiniami. A także zdolności do wykorzystania nowoczesnych technologii w codziennej pracy. Szczególnie pokazał to rok 2020, gdy podczas pandemii znacząco wzrosła popularność konsultacji online. Według badania Biostat i Medonet, w 2021 z telemedycyny skorzystało 80% Polaków.
Jeżeli lekarz chce budować swoją reputację i mieć pozytywny wizerunek wśród pacjentów, musi wziąć pod uwagę zmieniające się otoczenie. Zamiast walczyć z nową rzeczywistością - dostosować się do niej i wykorzystać szansę, jaką daje Internet w budowaniu wizerunku, pozyskiwaniu pacjentów, codziennej pracy i w efekcie - w rozwoju praktyki lekarskiej.
Chcesz wiedzieć więcej? Poznaj rozwiązania ZnanyLekarz Pro, dzięki którym zadbasz o:
a przy tym zaoszczędzisz swój czas.
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.