maj 7, 2024

5 wizerunkowych grzechów lekarzy

Budowanie wizerunku to długi i żmudny proces. Nietrudno za to o wpadki, które mogą okazać się bardzo kosztowne: w dobie łatwego dostępu do opinii w Internecie wizerunek lekarza jest w kontekście jego kariery równie ważny, jak jakość świadczonych usług.

Wielu potknięć można uniknąć, jeśli podejdzie się do procesu kreowania wizerunku świadomie. Poniżej lista najczęstszych wizerunkowych grzechów lekarzy i specjalistów opieki medycznej. W dalszej części artykułu znajdziesz również sprawdzone porady i narzędzia, które pomogą Ci uniknąć wizerunkowych grzechów i "grzeszków".

 

5 wizerunkowych grzechów, które często przytrafiają się lekarzom

1. Niedopasowanie komunikacji do potrzeb i możliwości pacjenta

Lekarze uważani są za bardzo hermetyczną grupę zawodową. Niestety nie bierze się to znikąd - pacjenci często mają problem ze zrozumieniem medycznego żargonu. Używanie specjalistycznego słownictwa podczas rozmowy w gabinecie może być mylnie odbierane jako arogancja, pomijając już fakt, że niezrozumienie przez pacjenta choćby szczegółów leczenia może mieć bardzo negatywny wpływ na jego skuteczność. Jeśli trudno przedstawić charakter choroby lub zasady leczenia prostymi słowami, dobrze jest użyć zrozumiałych metafor.

👉 Pro tip: Warto pamiętać o tym, kto jest adresatem słów lekarza, również przygotowując treści w Internecie - np. opis oferowanych usług. Dla lekarzy jest oczywiste, czym zajmuje się nefrolog - pacjent może szukać raczej “specjalisty chorób nerek”. 

Więcej o tym, w jaki sposób pacjenci wyszukują informacji i jakiego języka używają znajdziesz w artykule: Doktor Google: czego w sieci szukają pacjenci?

2. Ignorowanie opinii wystawianych przez pacjentów

Pacjenci chcą i dzielą się w Internecie opiniami po wizytach u lekarzy. To część szerszego trendu - w sieci powszechnie opiniuje się restauracje, hotele i sklepy, kosmetyczki, fryzjerów itd. Podczas badania ankietowego (przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl) aż 63% pacjentów wskazało, że opinie innych to dla nich kluczowy czynnik, którym kierują się, szukając lekarza. Lekarz, który jest obecny w miejscach, gdzie pacjenci dzielą się opiniami i umiejętnie na nie reaguje, jest odbierany lepiej - pacjenci widzą, że ich zdanie jest istotne. Ignorując opinie pacjentów wysyłasz sygnał, że się z nimi nie liczysz.

🔖 Przeczytaj też: Dlaczego warto zadbać o opinie pacjentów?

👉 Pro tip: Dowiedz się więcej na temat opinii i naucz reagowania na nie z bezpłatnego poradnika "Kompendium wiedzy o opiniach w Internecie".

3. Nieprofesjonalne internetowe wizytówki

Trudno znaleźć dziś lekarza zupełnie nieobecnego w Internecie. Znacznie łatwiej - takiego, który jest obecny, ale w nieprzemyślany sposób. Zdarzają się profile lekarzy na Facebooku, o których trudno zawyrokować, czy są prywatne, czy służbowe - to poważny błąd. Od dawna nieaktualizowane, przestarzałe i nieczytelne strony internetowe gabinetów - to także zmora. Nawet nieodpowiednie zdjęcia mogą skutecznie zniechęcić pacjentów.

W czasach, gdy 9 na 10 polskich internautów rozpoczyna szukanie lekarza i informacji związanych ze zdrowiem właśnie w sieci, lekarz nie może sobie pozwolić na nieprofesjonalną wizytówkę online. Może ona być odebrana jako brak szacunku dla pacjenta. Warto zadbać też o kompletność informacji takiej wizytówki. Upewnij się zatem, że zawiera ona wszelkie niezbędne dane, także kontaktowe, informacje o cenie, wskazówki dojazdu, rekomendacje, czyli opinie, a nawet zdjęcia. To właśnie tych informacji najczęściej szukają pacjenci.

👉 Pro tip: Dowiedz się więcej o tym, czego szukają pacjenci i jak zadbać o swoje "e-wizytówki". 📖 Pobierz bezpłatny e-book "Widoczność w Internecie. Jak ją wypracować?"

4. Nieodbieranie telefonów i ignorowanie przydatnych narzędzi

Lekarze nie odbierają niemal połowy telefonów od pacjentów. Czasem nie ma czasu na odebranie telefonu, czasem jest to niemożliwe - bo np. właśnie w gabinecie trwa wizyta pacjenta. W efekcie lekarz sprawia wrażenie niedostępnego i zamkniętego na pacjentów. Oznacza to straty wizerunkowe, ale także bardzo wymierne finansowe - pacjent, któremu nie udało się skontaktować z lekarzem, nie umówi wizyty i uda się do innego gabinetu. Warto zatem pomyśleć o wdrożeniu w gabinecie narzędzi, które umożliwią kontakt, nawet gdy specjalista nie będzie fizycznie dostępny. Takim przykładem jest usługa zdalnej recepcji.

Narzędzi, które usprawniają komunikację na wielu poziomach i etapach cyklu życia pacjenta, a przy tym fantastycznie ułatwiają pracę, nie brakuje. To przykładowo wspomniana zdalna recepcja, ale też konsultacje i rejestracje online, automatyczne potwierdzania wizyt, czy przypomnienia w postaci SMSów. Świat medycyny stoi w obliczu telemedycznej rewolucji, technologia umożliwi prowadzenie praktyki lekarskiej zdalnie w znacznie większym stopniu, niż obecnie. Już dziś warto skupić się na skutecznej komunikacji.

👉 Pro tip:  Jak odbierać 99,5% telefonów pacjentów? Dokładnie taka jest odbieralność połączeń w przypadku Telerejestracji, a średni czas oczekiwania - jedynie 2 sekundy. Sprawdź, jakie możliwości daje nowoczesny system gabinetowy 👈 I jak poszczególne funkcje odpowiadają na konkretne potrzeby pacjentów, pomagając Ci budować profesjonalny wizerunek.

5. Ograniczona dostępność i brak możliwości umówienia wizyty online

Z zaniedbaniem komunikacji drogą elektroniczną wiąże się umawianie wizyt. Dziś pacjenci chcą umawiać wizyty online. W branży usług powoli staje się to standardem - przez Internet zamówimy zakupy, zarezerwujemy nocleg w hotelu czy wizytę w gabinecie urody. Gabinet lekarski, do którego można umówić się online, jest odbierany jako nowoczesny i wychodzący naprzeciw oczekiwaniom współczesnych pacjentów. Rozwiązanie to ma też inne zalety - pacjenci mogą rezerwować terminy o dowolnej porze, bez konieczności prowadzenia rozmowy i...angażowania lekarza.

👉 Pro tip: Wygodnym i prostym w obsłudze narzędziem, dzięki którym pacjenci umówią wizyty, a lekarz będzie nimi sprawnie zarządzał, jest Kalendarz Wizyt - udostępniany w ramach planów ZnanyLekarz.pl.

Ebook Wizerunek i widoczność w Internecie Pobierz bezpłatnie  

 

5 wizerunkowych grzechów lekarzy - jak ich nie popełniać?

Oto, również, 5 prostych sposobów, aby zaradzić grzechom i "grzeszkom" wizerunkowym:

1. Dbaj o kompletność i aktualność danych swoich "wizytówek":

- strony internetowej, profilu na ZnanyLekarz.pl.  Upewnij się, że znajdują się tam wszystkie ważne dla pacjentów informacje.

Informacje o lekarzu, które muszą znaleźć się na Twoim profilu lub stronie to, zdaniem samych pacjentów, przede wszystkim: opinie (78%), adres (67%) i cena usługi (65%).
Jakie jeszcze informacje pacjenci uważają za przydatne? 42% badanych przez ZnanyLekarz wskazało na mapę dojazdu, 40% na fotografię lekarza / specjalisty, a 39% - akceptowane metody płatności.
Zestawienie oraz % respondentów, dla których dane informacje są istotne, przedstawia wykres poniżej.
Kluczowe informacje o lekarzu, które muszą znaleźć się na Twoim profilu
 

🔖 Przeczytaj też: Bądź widoczny w Internecie: pokaż pacjentom, jakie choroby leczysz!

2. Zachęcaj pacjentów do dzielenia się opiniami i odpowiadaj na nie.

Poproś pacjentów o podzielenie się opinią po wizycie. Dlaczego to takie ważne? Aż 65% badanych przez ZnanyLekarz pacjentów jako główny czynnik wyboru lekarza lub placówki podaje...właśnie opinie. Obawiasz się, że może to być niewłaściwie odebrane, krępuje Cię wypytywanie pacjentów, albo zwyczajnie nie masz na to czasu?
Ułatw sobie proces zbierania rekomendacji wykorzystując SMSy. Zadbaj też o to, aby opinie były widoczne na Twoim profilu. Takie rozwiązanie znajdziesz w planach ZnanyLekarz. Każdy pacjent, który zarezerwował wizytę za pomocą rejestracji online lub został dodany do kalendarza online bezpośrednio przez Ciebie, Twoją recepcję lub zespół TeleRejestracji, zostanie automatycznie poproszony o dodanie opinii na Twoim profilu ZnanyLekarz - co przyspiesza dwukrotne zwiększenie liczby opinii! 


🔖 Przeczytaj też: 6 sprawdzonych sposobów, aby zachęcić pacjentów do wystawienia opinii

Zadbaj też o to, aby takie rekomendacje były widoczne na Twoim profilu. A gdy już pacjent podzieli się swoją opinią, nie pozostawiaj jej bez odpowiedzi. 

3. Pracuj nad swoimi kompetencjami komunikacyjnymi.

I tu ponownie ZnanyLekarz przychodzi z pomocą, a wręcz z projektem. W ramach MedAkademii dostępne są bezpłatne szkolenia online, jak np. najnowszy moduł dotyczący empatycznej komunikacji, dzięki którym lekarze i specjaliści mogą podnosić swoje kompetencje i zdobywać umiejętności z różnych obszarów.  Ukończenie kursu potwierdzane jest certyfikatem.
Jeśli więc chcesz rozwinąć swoje kompetencje komunikacyjne, weź udział w szkoleniu online MedAkademii i dowiedz się, czym jest empatyczna komunikacja i jak wykorzystać ją w codziennej pracy. 👉 Zapisz się na kurs empatycznej komunikacji dla lekarzy i specjalistów branży opieki medycznej.

🔖Pobierz bezpłatny e-book Empatyczna komunikacja w oparciu o NVC.

4. Stosuj nowoczesne narzędzia, które odpowiadają na potrzeby pacjentów, a dodatkowo ułatwiają pracę specjalisty.
  • 85% pacjentów preferuje rejestrację online.
  • 37% pacjentów wybiera innego lekarza kiedy się nie dodzwaniają za pierwszym razem.
  • 27% pacjentów wyżej ceni łatwość umówienia wizyty, niż dostępność lekarza "na dzisiaj". 

Skuteczny marketing musi odpowiadać na potrzeby pacjentów. Jak to zrobić? Udostępnij swój kalendarz wizyt online. Zleć obsługę telefonicznej rejestracji pacjentów specjalistom, którzy umówią wizytę i od razu wpiszą ją w Twój grafik. Korzystaj ze zautomatyzowanych przypomnień i potwierdzeń wizyt, kampanii SMS i e-mail. Te, i wiele innych, funkcjonalności najdziesz w planach ZnanyLekarz. 

🔖 Więcej o tym, jak wygląda ścieżka pacjenta do gabinetu lekarza oraz jakie narzędzia będą pomocne na każdym etapie znajdziesz w artykule 8 kroków na ścieżce pacjenta do gabinetu lekarza: doświadczenia pacjenta


5. Zwiększ swoją dostępność i daj pacjentom możliwość rejestracji online.

Czy wiesz, że aż 49% pacjentów umawia się na wizyty poza "biurowymi" godzinami pracy (9:00 - 7:00) oraz w weekendy? Jeśli nie mogą wtedy zarejestrować się na wizytę u Ciebie, to najpewniej trafią do inne, bardziej dostępnego specjalisty. Innymi słowy - tracisz pacjenta. Jak temu zaradzić? Udostępnij pacjentom możliwość zarezerwowania wizyty przez Internet. Blisko 80% pacjentów oczekuje takiej możliwości od swoich lekarzy. Co więcej, dzięki rejestracji online pacjenci mogą rejestrować się samodzielnie na wizyty, wtedy kiedy im wygodnie, także poza Twoimi godzinami pracy, czy w dni wolne. Dzięki temu Ty, oprócz zadowolonych pacjentów, zyskujesz czas i możesz skupić się na leczeniu.


🔖 Przeczytaj też:  5 powodów, dla których lekarze wolą umawiać pacjentów przez Internet