Biblioteka

Przeglądaj interesujące artykuły, tematy, filmy oraz infografiki.

artykuł Dla placówki
Jak dobrze chronione są informacje w Twojej placówce? 4 aspekty bezpieczeństwa, na które warto zwrócić uwagę

Bezpieczeństwo danych powinno być priorytetem w wielu instytucjach, również w gabinetach i placówkach medycznych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę w kontekście zarządzania danymi pacjentów. 

Zadbaj o indywidualne konta dla każdego użytkownika systemu

Zacznijmy od podstaw. Wspólne konto, którego dane dostępowe są współdzielone, to duże ryzyko wycieku danych oraz przekazania ich w nieodpowiednie ręce. Przy współdzielonym koncie odpowiedzialność za wykonywane w systemie czynności jest rozmyta i trudno wykryć potencjalne błędy w ochronie danych. Indywidualne konta dla każdego z użytkowników pozwalają zmniejszyć ryzyko uzyskania dostępu do danych przez nieupoważnione osoby i namierzyć czynności wykonane w systemie w danym czasie. To nie tylko ułatwia wykrycie błędu, ale także buduje większe poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo danych.

Instrukcja: Jak zarządzać dostępami użytkowników do profilu?

Zobacz także: Konto rejestracji w systemie – najczęściej zadawane pytania

Aktualizuj hasło dostępu co najmniej raz w miesiącu

A najlepiej jak najczęściej. Optymalny okres użytkowania jednego hasła to 3-4 tygodnie. Dlaczego to takie ważne? Bardzo często użytkownicy (nie tylko lekarze, pracownicy rejestracji, ale tak naprawdę każdy, kto korzysta z internetowych systemów i aplikacji) ustawiają jedno hasło do wielu kont i nie zmieniają go przez lata. To duży błąd, ponieważ zdarza się, że w witrynach, do których się logujemy (czasem nawet jednorazowo np. podczas zakupów online) czasem dochodzi do wycieku danych, a to może ułatwić dostęp do danych placówki – jeśli hasło było to samo. Pamiętaj, aby zmieniane hasło nie było niemal identyczne jak dotychczasowe – zadbaj o różnorodność. Tutaj opłaca się poświęcić chwilę, aby zaoszczędzić sobie zmartwień w przyszłości.

illu-other-data-security-safety

Zapomnij o zapisywaniu haseł na kartkach

A dodatkowo o trzymaniu ich w okolicach biurka lub komputera, którym logujesz się do systemu zarządzania wizytami. Obecnie na rynku istnieje wiele programów i aplikacji, które nie tylko pomagają wymyślić silne, różnorodne hasło, ale również skutecznie chronią Twoje dane logowania przed ich wykradnięciem – na przykład JumpCloud

W rejestracji zainstaluj osłony na ekran komputera

Tego typu osłony to rozwiązanie skutecznie chroniące poufne informacje przed osobami, które znajdują się obok osoby korzystającej z systemu np. w rejestracji lub w gabinecie zabiegowym. Pracownicy placówki bez trudu odczytają dane i informacje, podczas gdy osoby siedzące pod tym innym kątem, będą miały to zadanie znacznie utrudnione. To dodatkowa ochrona danych, które nie powinny być udostępniane osobom trzecim. 

Szkolenia online Sprawdź ofertę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i specjalistów
Materiały do pobrania Pobierz bezpłatne poradniki przygotowane przez ekspertów

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!