Biblioteka

Przeglądaj interesujące artykuły, tematy, filmy oraz infografiki.

Usprawnienie pracy gabinetu
Na czym polega "Strategia dobrych relacji" z pacjentami? Kroki, które możesz wdrożyć od zaraz

Strategia tzw. dobrych relacji powinna być brana pod uwagę podczas planowania rozwoju każdego gabinetu lekarskiego oraz specjalistycznego. Dlaczego to takie ważne? Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pacjenta-klienta wpływa na rozwój praktyki. Jak zadbać o relacje z pacjentami? Odpowiedź znajdziesz poniżej. Miłej lektury!

Dobre relacje: co się na nie składa?

W oparciu o najnowszą publikację Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pt. "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami" (Maj 2022, Warszawa) można przyjąć definicję, która mówi, że dobre relacje z pacjentami to oparty na obustronnym szacunku i zaangażowaniu sposób wielokrotnego kontaktu i porozumiewania się personelu medycznego i pacjentów. Nastawiony na współdziałanie i mający na celu poprawę stanu zdrowia pacjenta, uwzględniający jego dobrostan fizyczny i psychospołeczny oraz autonomię, a także autorytet i wiedzę personelu medycznego. 

illu-doctor-happy-thumb-up

Oznacza to, że wzajemna, dobrze zaplanowana komunikacja jest kluczem do sukcesu. Planowanie obejmuje m.in. podział na etapy, w których to lekarz bądź specjalista gromadzi niezbędne informacje za pomocą wywiadu lub badania oraz na te etapy, w których to pacjent może zadać pytanie, spróbować rozwiać wątpliwość lub doprecyzować wymienione już informacje. Nie jest to jednak możliwe bez odrobiny empatii i zrozumienia z obu stron oraz wzajemnej chęci rozwiązania problemu. 

💡 Zauważenie pacjenta, skierowanie swoich działań w jego stronę może mieć miejsce jeszcze zanim pojawi się on w gabinecie lekarza lub specjalisty. 

3 działania, które warto podjąć jeszcze zanim pacjent przyjdzie do gabinetu

Kompletne informacje na profilu pozwalają większości pacjentów rozwiać wątpliwości, które towarzyszą im przed pierwszą wizytą w gabinecie lekarza lub specjalisty. Im więcej informacji udostępnisz, tym większa szansa, że w trakcie konsultacji uwaga pacjenta nie będzie skupiona wokół podstawowych pytań, które i tak będzie musiał zadać. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku opisów usług na profilu (jeśli będą jasne i przejrzyste, pacjent nie będzie chciał dopytywać o szczegóły podczas wizyty). 

Przed wizytą możesz również zadbać o to, aby zebrać niezbędne informacje od pacjenta (np. o przyjmowanych lekach, alergiach, itp.) oraz poinformować go o zasadach panujących w gabinecie

Błędy w komunikacji: jak sobie z nimi radzić?

Nieporozumienia w kontakcie z pacjentami mogą się zdarzać i zdecydowanie wszyscy mamy z nimi do czynienia. Ważne jest to, jak je rozwiązujemy oraz to, czy wyciągamy z nich wnioski na przyszłość. Wątpliwości w tym temacie rozwialiśmy szczegółowo w tym artykule - sprawdź, czy te błędy pojawiają się w Twoim gabinecie i poznaj sposoby radzenia sobie z nimi.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej w temacie błędów, np. jak radzić sobie z tzw. trudnym pacjentem, zobacz nagranie z webinaru

Pacjent zgłasza reklamację...

Oczywiście, że taka sytuacja może mieć miejsce. Jak się domyślasz, sposób rozwiązania reklamacji ma znaczący wpływ na całość doświadczeń pacjenta, w tym również na zbudowanie tzw. dobrych relacji z nim. Dlaczego to takie ważne? Z wieloletnich badań rynku wynika, że niezadowolony klient-pacjent może być trudny do wychwycenia, ponieważ bardzo często nie udzieli informacji zwrotnej usługodawcy. Jego sposobem radzenia sobie z tą sytuacją będzie unikanie usługodawcy i wybór innego przy najbliższej możliwej okazji. Co więcej, taki klient-pacjent najprawdopodobniej opowie o swoich złych doświadczeniach nawet 9 osobom! To powoduje, że nie tylko jako właściciel gabinetu stracisz klienta-pacjenta, ale również kilku potencjalnych nowych, do których dotrze nieprzychylna opinia. Zobacz pod tym linkiem, jak przeprowadzać reklamacje tak, aby wyciągać z nich korzyści dla rozwoju gabinetu. 

Artykuł powstał w oparciu o:

  1. Publikacja Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pt. "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami" (Maj 2022, Warszawa).
Szkolenia online Sprawdź ofertę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i specjalistów
Materiały do pobrania Pobierz bezpłatne poradniki przygotowane przez ekspertów

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!