Nieustanna pogoń za nowym pacjentem prowadzi przede wszystkim... do strat. Bardziej opłaca się utrzymanie grona pacjentów odwiedzających placówkę i przekonanie ich, że warto umawiać kolejne wizyty.
Średnio połowa nowo pozyskanych pacjentów nigdy nie wróci
ZnanyLekarz.pl przeprowadził wśród pacjentów badanie ankietowe, z którego wynika, że aż 95% pacjentów zadowolonych z wizyty u lekarza przestaje szukać alternatyw i umawia kolejne do tego samego specjalisty. To samo badanie wykazało też niestety, że niemal połowa nowych pacjentów wcale nie jest zadowolona, a pierwsza umówiona wizyta okazuje się jednocześnie ostatnią. Oznacza to, że co drugi pozyskany pacjent już nie wróci do placówki.
Dlaczego opłaca się skupić na obecnych pacjentach
Teoretycznie zysk z wizyty nowego pacjenta jest równy zyskowi z wizyty pacjenta powracającego. Stały napływ nowych pacjentów generuje więc stabilny przychód - nawet przy bezpiecznym założeniu, że połowa z nich nigdy nie wróci. Warto jednak zastanowić się, jaki jest stosunek przychodu z wizyty do kosztu pozyskania pacjenta. Okazuje się, że uwzględniając koszty marketingu (w tym utrzymania i pozycjonowania strony internetowej), pozyskanie nowego pacjenta jest aż pięciokrotnie droższe od utrzymania obecnego! Znacznie bardziej opłacalne od pozyskiwania znacznej liczby nowych pacjentów staje się więc zadbanie, aby obecni umawiali w placówce kolejne wizyty. Odejście niezadowolonego pacjenta do konkurencji to nie tylko strata potencjalnych przyszłych zysków, ale też konieczność poniesienia wysokich kosztów, z jakimi wiąże się pozyskanie nowego.
Z jakich powodów pacjenci najczęściej odchodzą do innych lekarzy?
1. Brak poszanowania ich czasu
47% pacjentów czekało na umówioną wizytę godzinę lub dłużej, co jest niedopuszczalne i dyskwalifikuje lekarza w ich oczach. Aby zaradzić niechcianym kolejkom, należy przede wszystkim zawsze dostosowywać czas trwania wizyty do jej charakteru oraz unikać umawiania z premedytacją zbyt wielu wizyt danego dnia, zakładając, że część pacjentów się nie stawi. Wygodne zarządzanie wizytami umożliwi kompleksowy system porządkujący pracę placówki - otrzyma go każdy, kto wykupi Pakiet Premium w ZnanyLekarz.pl.
2. Niewygodne umawianie wizyt
Dodzwonienie się do placówki jest w Polsce dużym wyzwaniem - statystycznie aż 44% prób kończy się fiaskiem. Rozwiązaniem jest umożliwienie umawiania wizyt online oraz zachęcanie pacjentów, aby z niego korzystali. ZnanyLekarz.pl oferuje placówkom Kalendarz Wizyt, pozwalający łatwo i wygodnie umówić się do lekarza przez Internet. Kalendarz jest dostępny na profilu lekarza, może też być łatwo zaimplementowany na stronie internetowej placówki.
3. Brak bliskich terminów
41% pacjentów wskazało, że oczekuje możliwości umówienia wizyty w bliskim terminie, najlepiej tego samego dnia. Warto więc w miarę możliwości zaplanować wolne miejsce dla pacjentów umawiających się na ostatnią chwilę. W Kalendarzu Wizyt wolne terminy będą widoczne i łatwo dostępne.
4. Kiepska komunikacja
Pacjenci, którzy umawiają wizyty z kilkudniowym albo większym wyprzedzeniem oczekują, że otrzymają przypomnienie. Dzwonienie lub wysyłanie SMS-ów do każdego z osobna zajęłoby zbyt wiele czasu i tak zapracowanej recepcji, warto więc postawić na narzędzia do zautomatyzowanej wysyłki. Przypomnienie w formie prostej wiadomości SMS redukuje liczbę “zapominalskich” o ponad 60%, co przekłada się także na mniejsze ryzyko pojawienia się kolejek i konfliktów terminów. Potwierdzenia i przypomnienia o wizytach są generowane automatycznie przez system do kompleksowego zarządzania wizytami. Recepcja może też skorzystać z Kampanii SMS i e-mail, aby sprawnie wysłać wiadomość do wszystkich lub wybranych pacjentów - to wygodne narzędzie do informowania o zmianach i nowościach lub np. zapraszania na badania okresowe. Chirurg z Katowic zanotował aż 16 wizyt umówionych dzięki wysłaniu prostej kampanii e-mail o… przeniesieniu się pod nowy adres.
Zmiana podejścia się opłaci
Rozwiązanie najczęściej zgłaszanych bolączek to milowy krok w stronę nie tylko utrzymania grona obecnych pacjentów, ale też jego systematycznego powiększania. Zadowoleni pacjenci polecają lekarza statystycznie czterem znajomym - a wciąż to opinia innych pacjentów jest decydująca podczas wyboru (aż dla 63% ankietowanych!). Koncentrując się na utrzymaniu pacjentów placówka nie tylko oszczędzi środki, które dotąd przeznaczone były na pozyskiwanie nowych, ale też zapewni sobie stały wzrost liczby zadowolonych, powracających pacjentów, a co za tym idzie - stabilny zysk.
Przeczytaj artykuł i sprawdź, na czym polega profesjonalna obsługa pacjenta w placówce!