5 kroków do utrzymania pacjenta

Utrzymanie pacjentów w gabinecie powinno być głównym priorytetem każdego specjalisty - statystycznie jest ono aż pięć razy tańsze, niż pozyskanie nowego (albo inaczej: wymaga średnio pięciokrotnie mniejszego nakładu środków).Jak to zrobić?

Czytaj dalej

5 kroków do utrzymania pacjenta

Utrzymanie pacjentów w gabinecie powinno być głównym priorytetem każdego specjalisty - statystycznie jest ono aż pięć razy tańsze, niż pozyskanie nowego (albo inaczej: wymaga średnio pięciokrotnie mniejszego nakładu środków).Jak to zrobić?


Znajomość rozwiązań i nastawienie pacjentów wobec AI w opiece medycznej: co mówią badania?

Dowiedz się, jak pacjenci postrzegają zastosowanie sztucznej inteligencji w medycynie i jakie nadzieje wiążą z jej rozwojem.


Digitalizacja branży medycznej: cyfrowy pacjent i podróż pacjenta

Pacjent cyfrowy, digitalizacja branży medycznej i lekarz 2.0. Dowiedz się, dlaczego cyfrowa podróż pacjenta jest dziś tak ważna dla Twojej praktyki. 


Czego oczekuje od Ciebie współczesny pacjent?

Każdy prywatny gabinet lekarski jest w gruncie rzeczy przedsiębiorstwem. Przedsiębiorstwa zaś działają w określonych rynkowych realiach. Zrozumienie tych realiów i zaadoptowanie się do nich to klucz do biznesowego sukcesu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twój gabinet zarabiał lepiej. Bardzo możliwe jednak, że będziesz musiał w tym celu nieco zmienić myślenie o swojej pracy.


Jak budować lojalność pacjentów?

Kluczem do biznesowej stabilności gabinetu i praktyki lekarskiej jest zbudowanie bazy lojalnych, powracających pacjentów. Wymaga to wypracowania relacji na tyle silnej, aby okazała się odporna choćby na konkurowanie ceną.


8 kroków na ścieżce pacjenta do gabinetu lekarza: doświadczenia pacjenta

Jak skutecznie pozyskiwać i…zatrzymać pacjenta? Każdy lekarz jest ekspertem w swojej dziedzinie, posiadającym specjalistyczną wiedzę medyczną. Jednak, w dzisiejszych czasach, wykształcenie i doświadczenie zawodowe nie zawsze idą w parze z zainteresowaniem ze strony pacjentów. Wielu lekarzy zapomina bowiem, że nie wystarczy być świetnym specjalistą, by pozyskać lub utrzymać pacjenta - trzeba jeszcze zadbać o jego dobre doświadczenia.


Komunikacja z pacjentem w social mediach: najczęstsze błędy + praktyczne porady

Obecność w social mediach nie jest już wyborem - a koniecznością. W końcu to tutaj jest 90% Twoich pacjentów, zarówno obecnych, jak i tych potencjalnych. To właśnie media społecznościowe dają Ci doskonałą okazję do budowania wizerunku i bieżącej komunikacji z pacjentami. 


11 powodów, dla których warto oferować pacjentom rejestrację wizyt online

Ile razy rezerwowałeś lot w daną noc lub weekend? A ile razy zarezerwowałeś nocleg w hotelu lub kupiłeś prezent w ostatniej chwili za pośrednictwem komputera lub telefonu komórkowego?
Zgadza się, Internet otworzył cały świat możliwości, których wcześniej nie mieliśmy. To samo dotyczy wizyt lekarskich, po co czekać z telefonem następnego dnia, jeśli teraz można zarejestrować się na wizytę online w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia?


Lekarz w social mediach: 9 pomysłów na posty

Lekarz w social mediach to już nie przysłowiowy “biały miś na Krupówkach”, a codzienność. Chcesz być tam gdzie Twoi pacjenci, więc komunikujesz się z nimi w social mediach. Albo dopiero chcesz zacząć i potrzebujesz odrobiny inspiracji? 


4 pytania o Profil Wyróżniony, czyli jak wypromować profil w najpopularniejszym serwisie do rezerwacji wizyt


W tym artykule odpowiemy na najczęściej pojawiające się pytania, które trafiają do nas od klientów ZnanyLekarz – nie zawsze padają wprost, dlatego dla nieśmiałych zebraliśmy je w jednym miejscu. Czas rozwiać wszelkie wątpliwości. Do dzieła!


Trendy w komunikacji z pacjentami 2024

Nowy rok to także nowe wyzwania i szanse - dla lekarzy, specjalistów i managerów placówek medycznych, aby jeszcze efektywniej komunikować się z pacjentami. Poznaj trendy na rok 2024 oraz sposoby, aby "być na czasie" i skutecznie realizować swoje cele.


3 zasady wysyłania skutecznych przypomnień o wizytach

Przypomnienia o umówionej wizycie pomagają zapełnić grafiki lekarzy, statystycznie redukując aż o 65% liczbę “zapominalskich”, którzy nie zjawiają się w umówionym terminie.


Czat medyczny - nowoczesna komunikacja z pacjentami online

Odkryj nowoczesne narzędzie komunikacji z pacjentami online - czat ZnanyLekarz. Poznaj jego zalety i dowiedz się, jak może poprawić efektywność Twojej praktyki medycznej.


7 najczęstszych błędów w komunikacji z pacjentem + rozwiązania

Dlaczego komunikacja z pacjentem jest tak ważna? Sposób, w jaki przebiega rozmowa telefoniczna z pacjentem ma wpływ na to, czy w ogóle dojdzie do wizyty. Błędy w komunikacji z pacjentami zwyczajnie utrudniają pracę lekarza. Wpływają też negatywnie na tzw. patient experience


Trudny pacjent: jak z nim rozmawiać?

Trudny pacjent, czyli jaki? Najczęściej to pacjent roszczeniowy, automatycznie przychodzi na myśl stwierdzenie “oho, będą problemy”. To taki trochę pacjent “niechciany”, bo wiadomo, że jego obsługa będzie bardziej wymagająca. Podpowiadamy, jak sobie z nim poradzić.


5 wskazówek jak poprawić relacje lekarz - pacjent

 

Rzeczywistość, z jaką na co dzień mierzą się lekarze w systemie ochrony zdrowia, jest daleka od tej sprzed kilku lat. Sytuacja wywołana przez COVID-19 przy  konsultacjach trwających zaledwie 5 minut  spowodowała wiele zmian w relacji lekarz-pacjent.

4 typy problematycznych pacjentów. Jak sobie z nimi radzić?


Przez gabinety lekarzy przewijają się rozmaici pacjenci. Współpraca z jednymi jest przyjemnością, inni potrafią napsuć krwi, jeszcze inni wymagają po prostu odpowiedniego podejścia. Oto cztery typy szczególnie problematycznych pacjentów, którzy na pewno u Ciebie gościli - wraz z podpowiedziami, jak sobie z nimi radzić.


Efektywna recepcja w gabinecie lekarskim

Sprawny kontakt telefoniczny z pacjentami to wciąż święty Graal polskich gabinetów lekarskich. Blisko 1/3 telefonów od pacjentów pozostaje w ogóle bez odpowiedzi. Gabinety tracą więc po pierwsze wizerunkowo, a po drugie - finansowo, nie umawiając wizyt. Jak temu zaradzić?


5 sposobów budowania pozytywnych wrażeń pacjentów

Jak niejednokrotnie podkreślaliśmy, o tym, czy pacjent wróci do gabinetu lekarza, decyduje wrażenie wyniesione z pierwszej wizyty. 95% zadowolonych pacjentów nie szuka już innych lekarzy, jednak niestety statystycznie aż połowa pierwszych wizyt kończy się rozczarowaniem na tyle silnym, że w przyszłości gabinet nie jest już brany pod uwagę.


Przychodzi facet do lekarza... 3 sposoby na przekonanie do wizyty pacjentów-mężczyzn

Jeśli przyjrzeć się danym statystycznym dotyczącym korzystania ze służby zdrowia, rzuci się w oczy znaczna dysproporcja pomiędzy... płcią pacjentów. Jak się okazuje, kobiety są znacznie częstszymi gośćmi w gabinetach lekarskich niż mężczyźni.


3 kroki do zyskania lojalności pacjenta

Niemal dla połowy pacjentów pierwsza wizyta w gabinecie okazuje się ostatnią. Rozczarowani odchodzą do innych lekarzy, którzy lepiej spełnią ich oczekiwania. Co ważne, często przyczyny niezadowolenia wcale nie leżą w jakości świadczonej usługi: pacjenci odchodzą, bo lekarzowi nie udało się zbudować z nimi relacji dostatecznie trwałej, aby traktowali gabinet jako pierwszy wybór. Tymczasem do stworzenia relacji wcale nie potrzeba pomocy specjalistów od PR - wystarczą odpowiednie narzędzia.


Jak rozmawiać z pacjentem o cenie

 

Czy warto na pierwszej wizycie mówić o kosztach? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy dążąc do ustalania kolejnego terminu wizyty, nie sprawiamy wrażenia, że chcemy zarobić na pacjencie? Jak reagować, gdy pacjent mówi, że cena usług jest za wysoka? Jak rozmawiać o cenie przez telefon?

Zobacz odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia internetowego: "Jak rozmawiać z pacjentem o cenie i prezentować rozwiązania medyczne".


Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci… (cz.II)

 

W drugiej części rozmowy z dr Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, mówimy m.in. o przyczynach i sposobach przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wśród lekarzy, a także o tym, co warto byłoby zrobić w obszarze komunikacji lekarz-pacjent.


Nowa nadzieja dla cierpiących na migreny

Artykuł pochodzi z 2016 roku
Szczęśliwy ten, kogo nigdy nie bolała głowa! Niestety, we współczesnym świecie, gdy żyjemy w ciągłym stresie i pośpiechu, takich szczęśliwców można szukać ze świecą w ręku. O ile jednak „zwykły” ból głowy może mocno uprzykrzyć życie, tak atak migreny przenosi na zupełnie inny poziom cierpienia.


Psychologiczne potrzeby pacjentów w gabinecie medycznym

Podczas wizyty niewskazane jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji - kiedy uzupełnić wywiad, jeśli czeka już następny pacjent? Jakich zachowań lekarz powinien unikać w gabinecie? Jak długo powinna trwać wizyta pacjenta pierwszorazowego? Jakie są główne czynniki stresujące dla pacjenta, których można łatwo uniknąć? Zobacz wskazówki eksperta.


Nadzieja dla osób sparaliżowanych po urazie rdzenia kręgowego

Kiedy w 2009 roku Fundacja imienia Christophera i Dany Reeve opublikowała wyniki największego w tamtym czasie badania dotyczącego sparaliżowanych osób, po raz pierwszy okazało się, że sytuacja przedstawia się o wiele gorzej, niż sądzono.


Wskazówki i porady: Pierwsza rozmowa z pacjentem. Część II - Jak radzić sobie z trudnymi pacjentami

Dziś – w erze Internetu i łatwego dostępu do informacji łatwo porównywać lekarzy między sobą. Rosną więc oczekiwania, i pacjenci potrafią głośno mówić o swoim niezadowoleniu.

Poniżej znajdują się odpowiedzi na pytania, nt. tego jak radzić sobie z trudnymi pacjentami, zadane podczas szkolenia: "Pierwsza rozmowa - jak zrobić dobre wrażenie i utrzymać pacjenta". Te proste techniki potrafią znacznie ułatwić życie w obliczu wymagających pacjentów.


5 kroków do zdrowej relacji lekarz-pacjent

Podstawą relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem jest dobra, efektywna komunikacja, oparta na zaufaniu, empatii, wzajemnym słuchaniu i adekwatnym reagowaniu. To my – lekarze – w naszych gabinetach odpowiadamy za stworzenie płaszczyzny dla tej relacji. To my – profesjonaliści – odpowiadamy za to, by ją budować. Ta relacja wpływa na współpracę, proces leczenia, stosowanie się pacjenta do zaleceń – compliance. Jest kluczowa w leczeniu chorób przewlekłych.


23 dobre praktyki w komunikacji telefonicznej z pacjentem

Kontakt telefoniczny może skłonić pacjenta do wizyty w gabinecie lub skutecznie go do tego zniechęcić. Życzliwy i uważny rozmówca po stronie gabinetu budzi zaufanie do całej praktyki.

Oto kilka rad, w jaki sposób prowadzić dobrą i efektywną rozmowę telefoniczną z pacjentem.


Kiedy warto skierować pacjenta do psychologa?

W przypadku pewnych pacjentów, którzy trafiają do gabinetu lekarza, potrzeby związane z leczeniem mają charakter szerszy niż medyczny. W chorobach psychosomatycznych (objawy somatyczne mają podłoże psychiczne) i somatopsychicznych (objawy somatyczne znacząco wpływają na stan emocjonalny pacjenta) warto pomyśleć o skierowaniu chorych na konsultację do psychologa lub psychoterapeuty. W jakich sytuacjach może to być szczególnie ważne?


Czy w Polsce pacjent może być partnerem lekarza? Wyniki badania

Już 7 na 10 pacjentów przyznaje, że szuka informacji o swoim problemie zdrowotnym przed wizytą u lekarza. Aż 78% pacjentów wykorzystuje do tego celu Internet. Jaki jest wpływ pacjentów na proces leczenia? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez Fundację My Pacjenci we współpracy z portalem ZnanyLekarz.pl.


Telemedycyna w okulistyce - monitorowanie osób zagrożonych retinopatią cukrzycową

Jednym z powikłań występujących w cukrzycy jest retinopatia, czyli zmiany w siatkówce wywołane przez mikroangiopatię. W polskiej populacji występują one u prawie 35% osób chorych na cukrzycę i chociaż ryzyko ich rozwinięcia zwiększa się wraz z czasem trwania choroby, stwierdza się je aż u prawie 40% osób ze świeżo wykrytą cukrzycą typu 2.


W jaki sposób lekarz może podtrzymać „język zmiany”, aby zmotywować pacjenta do leczenia?

O powodzeniu terapii decyduje nie tylko jej trafny dobór przez lekarza, ale także motywacja pacjenta do przestrzegania zaleceń. Użytecznym narzędziem wspierającym przymierze terapeutyczne oraz pomagającym wzmocnić motywację pacjenta jest zastosowanie „języka zmiany” w komunikacji medycznej.


Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci... (cz.I)

O roli komunikacji między lekarzem, a pacjentem, najczęściej zgłaszanych przez lekarzy problemach w tym obszarze, a także o idealnej relacji lekarz-pacjent rozmawiałam z dr nauk hum. Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.


Zdrowie jak na dłoni, czyli o urządzeniach ubieralnych w medycynie

Rynek urządzeń ubieralnych (ang. wearables) jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów z branży technologicznej. Do takich urządzeń zaliczamy m.in. opaski do monitorowania aktywności fizycznej, inteligentne zegarki, inteligentne ubrania czy czujniki umieszczane bezpośrednio na ciele.


Jak dialog motywujący buduje przymierze terapeutyczne - cz. 2

Postawienie trafnej diagnozy to dopiero początek. O efektywności leczenia decyduje bowiem to, na ile pacjent przestrzega zaleceń lekarskich. Niestety wielu pacjentów tego nie robi. Jak lekarz może skutecznie zwiększyć swoje oddziaływanie? Pomocna jest metoda „dialogu motywującego”.


Jak dialog motywujący buduje przymierze terapeutyczne - cz. 1

Postawienie trafnej diagnozy to dopiero początek. O efektywności leczenia decyduje bowiem to, na ile pacjent przestrzega zaleceń lekarskich. Niestety wielu pacjentów tego nie robi. Jak lekarz może skutecznie zwiększyć swoje oddziaływanie? Pomocna jest metoda „dialogu motywującego”.


Bezprzewodowy implant w terapii niewydolności serca

Tryb życia współczesnych ludzi, pośpiech, stres, jedzenie marnej jakości, używki… Wszystko to przekłada się na wzrastającą liczbę osób zapadających na schorzenia kardiologiczne, nadciśnienie, przechodzących zawały mięśnia sercowego. W wielu przypadkach skutkuje to powikłaniem stanowiącym niejako końcowy wspólny etap różnych zaburzeń pracy serca - niewydolnością serca.


Jak radzić sobie z reklamacjami pacjentów?

Wielu lekarzy uważa, że reklamacja uderza w ich wizerunek. Traktują ją jako osobistą porażkę i często podchodzą do niej dosyć ambicjonalnie. W konsekwencji nastawienie do pacjenta z reklamacją zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia. Takie zachowania wynikają z błędnego założenia, że reklamacja to coś złego, a pacjent który dochodzi swoich praw jest roszczeniowy. Wychodząc z takiego założenia, mimowolnie zaczynamy uruchamiać zachowania, które sprawiają, że podejście pracowników gabinetu do pacjenta zgłaszającego zastrzeżenia jest chłodne, a bywa nawet, że wrogie.


Przezskórna elektrostymulacja nerwu piszczelowego - nadzieja dla chorych na zespół pęcherza nadreaktywnego

Chociaż zespół pęcherza nadreaktywnego (ang. overactive bladder, OAB; łac. vesica hyperreflectorica) nie jest chorobą śmiertelną, to wielu pacjentom skutecznie zabiera całą radość z życia, zmuszając do rezygnacji z pracy i kontaktów towarzyskich. Nic dziwnego, skoro objawami tego zespołu są parcie naglące (wzmożone, często nagłe, niewspółmierne do wypełnienia pęcherza odczucie potrzeby oddania moczu), czasami z towarzyszącym naglącym nietrzymaniem moczu, a także częstomocz dzienny i nocny.


Relacja lekarz – pacjent podstawą efektywnego leczenia

Specyfika komunikacji lekarz – pacjent

Komunikacja lekarz – pacjent jest elementem niezbędnym w budowaniu relacji, wpływającej na efektywność leczenia. Powszechność kontaktów specjalistów z osobami potrzebującymi ich pomocy, może trywializować znaczenie relacji – biorąc jednak pod uwagę jej wpływ na los pacjenta, kompetencje społeczne lekarza powinny być postawione na pierwszym miejscu. Sprawa dotyczy najwyższej wartości – życia. To właśnie do służby zdrowiu i życiu ludzkiemu zobowiązuje się lekarz. Dużą uwagę do komunikacji przywiązywać powinny zresztą wszystkie osoby związane ze służbą zdrowia.


Nautilus - urządzenie przydatne w diagnostyce udaru mózgu

Udar mózgu jest jedną z głównych przyczyn śmierci oraz wiodącym powodem ciężkiego i trwałego kalectwa osób dorosłych. Ryzyko wystąpienia udaru u młodych ludzi, wynoszące około 1:30 000, drastycznie wzrasta w przedziale wiekowym od 75 do 85 lat, aż do 1:45, i zwiększa się z każdym kolejnym rokiem życia. Szacuje się, że w 2030 roku z powodu udaru umrze na świecie 7,68 miliona osób (dla porównania: w 1990 roku było to 4,4 miliona), z kolei 70%, tych którzy przeżyli, będzie borykać się ze znaczną niepełnosprawnością.).


Stentroda - pierwsze urządzenie do rejestracji działania neuronów umieszczane w naczyniach mózgu

Wystarczy spojrzeć na sławne ilustracje przedstawiające Francję w roku 2000, które rysownik Jean-Marc Côté przygotował na odbywającą się w 1900 roku Powszechną Wystawę Światową w Paryżu, żeby zobaczyć, jak nietrafione mogą być przewidywania co do wynalazków przyszłości. Nikt jeszcze nie uznał za konieczne stworzenia skrzydeł dla strażaków, gigantycznych mechanicznych koników morskich dla nurków czy maszyny, z której po włożeniu jajek wyskakiwałyby od razu kurczaki.


Popularne artykuły