O tych pacjentów musisz się postarać
O millenialsach słyszał już chyba każdy. To popularne określenie dotyczy pokolenia, którego przedstawiciele mają obecnie mniej więcej 20-34 lata i stają się dominującą grupą klientów. Z puntu widzenia placówki medycznej bardzo ważne jest zrozumienie potrzeb tej grupy - które znacznie różnią się od potrzeb poprzednich pokoleń.
To oni szukają lekarzy w Internecie
Aby zrozumieć, dlaczego skuteczne dotarcie z ofertą do pokolenia millenialsów już dziś jest jest bardzo ważne, a wkrótce stanie się kluczowe dla sukcesu w branży zdrowia, wystarczy rzucić okiem na piramidę demograficzną Polski. Wynika z niej, że dzisiejsi 20-34-latkowie to blisko 20% całej populacji naszego kraju. Z badania, które przeprowadził portal ZnanyLekarz.pl, wynika, że spośród wszystkich internautów, którzy szukają w sieci informacji o zdrowiu i lekarzach, aż 54% to millenialsi! To ogromna rzesza potencjalnych pacjentów.
Świat wkrótce będzie należał do nich
Millenialsów uważa się dziś za grupę klientów z jednej strony niezwykle atrakcyjną, ale z drugiej - trudną. Dotarcie do nich jest sporym wyzwaniem, które jednak warto podjąć - biorąc pod uwagę, jak liczna jest to grupa i jaką dysponuje siłą nabywczą. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady millenialsi będą stanowić 75% wszystkich pracowników na świecie.
54% polskich internautów, którzy szukają lekarza w sieci, to millenialsi (źród.: ZnanyLekarz.pl)
Co wyróżnia millenialsów pod kątem zachowań konsumenckich?
- To pokolenie wychowane online. Internet jest ich środowiskiem naturalnym, poruszają się w nim z łatwością. Chętnie zamawiają przez sieć towary i usługi.
- Nie lubią czekać. Są przyzwyczajeni do szybkiego dostępu do opłaconych usług lub produktów i natychmiastowych odpowiedzi.
- Zawsze szukają maksymalnej wygody i minimalnych kosztów.
- Są mniej lojalni, niż poprzednie pokolenia. Nie przywiązują się bardzo do marek.
Co bardzo ważne z perspektywy lekarza - millenialsi przywiązują dużą wagę do zdrowia. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez bank inwestycyjny Goldman Sachs, millenialsi chętniej niż starsze pokolenia uprawiają sport, zdrowiej się odżywiają i rzadziej palą papierosy. Wykorzystują nowoczesne technologie do ćwiczeń fizycznych (np. aplikacje analizujące informacje o wysiłku). Są skłonni inwestować więcej pieniędzy we własne zdrowie.
Jak dotrzeć do tych bardziej świadomych, ale też wymagających odbiorców?
Warto wykorzystać technologie internetowe. Oto kilka wskazówek, jak zachęcić millenialsa do wizyty w Twojej placówce.
- Zadbaj o to, żeby wizytę można było umówić online. Dla millenialsów telefoniczne umawianie wizyt to niewygodny przeżytek.
- Udostępniaj możliwie bliskie terminy wizyt. Millenialsi są wyczuleni na tym punkcie - raczej poszukają alternatyw, niż zdecydują się na długie oczekiwanie.
- Postaw na komunikację cyfrową. Jeśli pacjent z pokolenia millenialsów będzie miał pytanie do Twoich lekarzy, zdecydowanie będzie wolał zadać je przez Internet, niż telefonicznie.
- Zwracaj uwagę na to, jakimi opiniami Twoi lekarze cieszą się w Internecie. Millenialsi przed podjęciem decyzji o wyborze lekarza (i nie tylko lekarza) chętnie porównują dostępne opcje i sprawdzają opinie na ich temat.
Zwrócenie się ku millenialsom wymaga na pewno pewnej zmiany w myśleniu o promowaniu placówki. Warto jednak śmiało postawić na Internet. Ten, kto już teraz przekona do siebie pacjentów z pokolenia, które powoli zaczyna rozdawać karty na rynku, jest skazany na sukces.
Współtwórca bloga oraz bazy wiedzy dla lekarzy i managerów placówek medycznych.