Biblioteka

Przeglądaj interesujące artykuły, tematy, filmy oraz infografiki.

poradnik
Jak korzystać z kanałów komunikacji dostępnych na rynku?
 
Znajomość dostępnych na rynku kanałów komunikacji to ważny krok w stronę kontaktu z pacjentami. Warto pamiętać, że równie cenna jest wiedza na temat tego, w jaki sposób i jakie treści pacjenci chcieliby otrzymać od placówki. I najważniejsze: jak to wygląda w świetle prawa dotyczącego reklamy usług medycznych?

Kanały publiczne (czyli trafiające do nieograniczonej liczby osób)

Jak komunikować się z pacjentami, aby nie ryzykować naruszenia obowiązujących przepisów? Treści publikowane w sieci potraktuj raczej jak realizację obowiązku informowania o zakresie i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych. Z drugiej strony zadbaj o to, aby komunikaty były odpowiednio sformułowane. Przekaz publikowany w sieci (do nieograniczonego, masowego odbiorcy) powinien charakteryzować się pewną wstrzemięźliwością, zgodnie z zasadą: Informuj, nie reklamuj.

Należy unikać:
◾ wartościowania, stopniowania np. lepsze, nowsze, najnowsze, najlepsze, najszybsze (użycie takich określeń przez jednego z lekarzy z woj. dolnośląskiego spowodowało wymierzenie kary dyscyplinarnej, co zostało potwierdzone przez Sąd Najwyższy),
◾ stwierdzeń typu: szybko, tanio, skutecznie,
◾ zapewnień o 100% satysfakcji lub o skutecznym leczeniu wszelkich dolegliwości.

Inne kanały

Może się wydawać, że jeżeli przekaz kierujemy do ściśle określonej grupy np. subskrybentów, pacjentów, którzy są już pacjentami placówki to nie będziemy mieli do czynienia z przekazem publicznym. Jest to błąd. Taki przekaz również jest traktowany jako publiczny i zastosowanie tu mają takie same zasady, jak do przekazu opublikowanego na przykład na stronie internetowej. Przed wysłaniem indywidualnego SMSa czy e-maila należy zadbać o odpowiednią zgodę na komunikację marketingową (zgoda pacjenta może być wyrażona w różnej formie, np. przez podpisanie przez pacjenta odpowiedniego oświadczenia).

illu-action-chat-send-sms-campaign-message-blue-1

Oto kilka pomysłów na komunikację skierowaną do pacjentów:

Strona internetowa (kanał publiczny)
◾ Przedstaw personel
◾ Opisz typową wizytę
◾ Powiedz pacjentom, jaki sprzęt wykorzystuje placówka
◾ Przedstaw udogodnienia w placówce (np. kącik dziecięcy, parking).

Kampanie sms/e-mail (kanał publiczny)
◾ Poproś o opinię
◾ Zaproś na kolejną wizytę lub badania okresowe
◾ Prace remontowe lub utrudniony dojazd
◾ Poinformuj o nowych usługach lub pakietach
◾ Przedstaw terminy urlopów lekarzy i specjalistów
💡 Pamiętaj, że w kalendarzu ZnanyLekarz masz narzędzie do wysyłki kampanii, w którym znajdują się gotowe szablony wiadomości. Możesz je dowolnie edytować lub wysłać bezpośrednio do pacjentów. 

Media społecznościowe (kanał publiczny)
◾ Dodaj relacje z konferencji, akcji prozdrowotnych lub pozamedycznych
◾ Zamieść publikacje w czasopismach
◾ Poinformuj o możliwości rezerwacji online (Sprawdź możliwość zintegrowania profilu na Facebooku lub Instagramie ze ZnanymLekarzem)
◾ Podziel się pozytywnymi opiniami pacjentów
◾ Przekaż ważne komunikaty dot. funkcjonowania placówki.

Konkursy w marketingu medycznym

W tej kwestii mają zastosowanie takie same regulacje prawne, jak w innych działaniach marketingowych. Jeżeli planujesz konkurs na jednym z profili na Facebooku lub Instagramie, najpierw zweryfikuj jego zgodność z regulaminem portalu.

Zastanów się, czy jest to konkurs nastawiony na promocję zdrowia lub na działania edukacyjne.

Po trzecie, odpowiedz sobie na pytanie: co będzie nagrodą? Należy unikać przyznawania voucherów, zniżek, rabatów, ponieważ może to być potraktowane jako forma zachęty do korzystania z usług placówki. Stosunkowo bezpiecznym wariantem jest zorganizowanie konkursu np. na maskotkę, slogan lub lekarza miesiąca.

💡 Pamiętaj, że jeżeli konkurs będzie miał element losowości (np. wygrywa osoba, która zostanie wylosowana), to taki konkurs kwalifikuje się jako loteria promocyjna, a jego przeprowadzenie i regulamin musi być zatwierdzone przez Dyrektora Izby Celnej.

Szkolenia online Sprawdź ofertę bezpłatnych szkoleń dla lekarzy i specjalistów
Materiały do pobrania Pobierz bezpłatne poradniki przygotowane przez ekspertów

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco!